Pyssel: Eget tapetklister

Jag har glömt att säga att man kan göra eget tapetklister för pyssel som papier maché djur och påskäggen. Här kommer i alla fall receptet:

Tapetklister kan du använda till många pyssel. Tillsammans med ditt barn kan ni skapa erat finaste fantasiland! Eller gör den klassiska spargrisen! Här får du receptet på hemmagjort tapetklister som bara tar några minuter.

Du behöver:

4 dl vatten
En halv dl socker
En och en halv matsked potatismjöl

Gör så här:

Blanda ut potatismjölet med hälften av vattnet så att det blir en jämn smet Sedan kokar du upp resten av vattnet plus socker i en kastrull. Tag av kastrullen från plattan och häll i smeten med potatismjöl och vatten. Rör hela tiden. Låt blandningen hettas upp igen men låt den inte börja koka.Sen behöver du bara låta det kallna och vips har du giftfritt och fungerande tapetklister till alla projekt.

 

 

OBS tänk på att verkligen se till att allting är torrt helt igenom innan du börjar måla. Vattenbaserad färg kan annars reagera med vattnet i klistret.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

40 kommentarer

  1. MEN så bra! Jag som har en blivande nyopererad 6-åring hemma hela veckan, vi behöver ”stillhetspyssel”. TACK!
    Du är helt galet pysslig. Min idol!

  2. Tack själv, alltid skoj med beröm. Jag tror att jag har det fårn pappa. Han sysselsatte oss alltid med massa kreativa saker. Så jag vill ju ge det till mina barn så att de när de blir vuxna fortfarande gör det. Idag (förutom att pyssla med Adde så målar jag ju figurer, stickar, filtar, lerpysslar och syr och jag är tokig i de små stunderna:)

  3. rebecca

     /  maj 14, 2008

    När använder man sockret?!

  4. Sedan kokar du upp resten av vattnet plus socker i en kastrull.

  5. Jennie

     /  oktober 29, 2008

    Mycket bra när man ska göra pinata till barnkalaset…

  6. Julia

     /  juli 19, 2010

    Kan ni vara lite mera nogrann?
    ;;)

  7. Skulle köpa tapetklister på ett varuhus. Det fanns bara en femlitersdunk eller var det fyra liter. Hoppas att det här funkar till det som jag ska göra nämligen klistra snyggare pappersbitar på en brun kartong som sedan ska kunna stå på min hylla och vara snygg.

  8. margareta

     /  juli 26, 2011

    Varjegång jag gör tapetklister blir det hela tiden fel!hoppas denna receptet fungerar på riktigt!

  9. evelina

     /  november 12, 2011

    hur länge ska det svalna?

  10. sofia

     /  november 17, 2011

    Är detta farligt om mitt barn skulle få det i munnen??
    Kram sofia

  11. Det är ju gjort pa naturliga och ätbara ravaror, men som med allting för mycket är ju aldrig bra.

  12. Tills det har normal rumstemperatur eller under.

  13. Hej!
    jättebra recept!
    vart har du fått tag på det, har du kommit på det själv eller läst det någon annanstans? :)

  14. Gud vad bra man använder det typ till allt ska nu göra ett försök=)<3!!!

  15. Det har nog följt med från barndomen, vem som lärde mig det kommer jag inte ihåg. Förmodligen någon fröken.

  16. Tina

     /  februari 5, 2012

    Är rädd att förstöra kastrull och visp/slev – vad jag nu ska blanda med.. Men det är ingen fara eller?

  17. anette

     /  februari 10, 2012

    hur länge kan jag spara klistret som blir över???

  18. Tack så mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket !! ;))

    Räddaren i nöden ! Verkligen !! :D

  19. Ehm jag har aldrig försökt spara det en längre tid, antar att det funkar om man har en täckt burk precis som man gör med vanligt tapetklister. Det kan ju sparas länge.

  20. Vad härligt!

  21. Härligt!

  22. Jag måste bara göra ett inlägg med anledning av att signaturen Lina skrev en kommentar om att hon misslyckats med klister. Tyvärr var hennes kommentar skriven med ett väldigt ovårdat språk så jag svarar dig här istället.Om du väljer att öra pyssel, mat eller annat från en sajt på nätet så är det på ditt eget ansvar att se till att ha den rätta mängden av allt och att pröva det först innan du använder det på något viktigt.

    Det säger sig självt att det inte fungerar att använda en färgbaserad på medle som inte går ihop med innehållet. Det är så när olika ämnen reagerar ihop. Jag vet tyvärr inte vad för färg du har använt eller hur du gjordeeller vad resultatet egentligen blev? Det är självklar så att alla inte har kunskap i hur kemiska ämnen reagerar men det Men eftersom barn läser på denna blog så publicerar jag naturligtvis inte en kommentar mesvordomar.

    Du är välkommen att skriva en SAKLIG kommentar om vilka ämnen du blandat med klistret så att det kan fungera som exempeloch till och med läggas in att man i te använder ex klistret med färg som innehållet …vad det nu var.

  23. Lina

     /  maj 11, 2012

    HAHAHAHAHAHA!!!!! Vad jag får skuld-känslor nu!! <3<3 Förlåt för det jag sa, men jag hade verkligen paniiiiik eftersom jag hade planerat allt så fint och sen förstörs allt. Ta inte för dig något av det jag sa, jag var bara arg när jag skrev det :) . Färgen jag använde var ganska löslig, när jag började måla så började ballongen (som fortfarande var fastklistrad på tidningarna efter att jag sprängde den) spricka. Helt plötsligt började hela grejen "smälta" och tidningarna gick sönder och sprack! Den var inte alls hård längre, det var bara blöta sönderrivna tidningar.. I alla fall, förlåt! ;)

  24. hej Lina! Du vad var det för märke på färgen? var det olje eller vattenbaserad?

  25. Lina

     /  maj 12, 2012

    Vattenbaserad!

  26. okej Lina! Jag har nu uppdaterat receptet och hoppas att det i alla fall känns bättre. Tack för att du tagit dig tid att kommentera. Jag uppskattar givetvis både ris och ros.

  27. ????????

     /  maj 17, 2012

    ska det vara varmt eller kallt vatten =)

  28. börja med kallt sen kokar du ju upp det.

  29. sara

     /  juni 26, 2012

    Hur länge ska det vara i kylskåpet?

  30. Kylskåpet? Nej du kan låta det svalna i rummet. det ska vara svalt inte iskallt,

  31. Signe

     /  november 15, 2012

    hur länge ska man vispa?:)

  32. Sjuklingen

     /  januari 22, 2013

    Jättebra recept!!!
    Jag är sjuk och måste stanna hemma, då kom jag på att jag kunde pyssla. Så jag letade upp receptet och började. I början var jag lite skeptisk att det bara skulle vara en och en halv matsked potatismjöl men det blev ju jättebra!!!
    tackså väldigt mycket ;D

  33. Ella

     /  januari 28, 2013

    ja värkligen ett bra resept!;D

  34. Henrik

     /  februari 16, 2013

    Tack!
    Om man vill göra annan mängd uppfattar jag förhållandena som:
    16 delar vatten
    2 delar socker
    1 del potatismjöl

    Kan matten stämma..? :-)

  35. Ingen aning Henrik, jag har bara gjort den lilla satsen.

  36. rosa

     /  mars 12, 2013

    Hej, hur länge brukar man behöva vänta för att det ska torka helt när man har använt klistret?

    Jag har tänkt att göra en pinata, men pga av tidsbrist så överväger jag om det är bättre att köpa en!

    Tack!!

  37. Ella

     /  mars 25, 2013

    bästa pyssel

  1. Pyssel: Påskägg av ballong « Upp till sju
  2. Pyssel: papier maché « Upp till sju
  3. Pyssel – Handdocka

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

