Upp till kamp mot Matriarkatet

Måtte jag inte bli som de där partnercurlande mammorna som vägrar släppa in sin man i samvaron med barnen.
Jag tjuvlyssnade på mina grannar idag på balkongen, pappan ville ta en liten tur med deras barn och mamman suckade.
– Men då måste du ha massa saker med dig.
Han: Jag får väl packa en väska då …
Hon: ”stor suck”, Det är väl bäst att JAG packar den så du får med allt…
Han: suck …
Nu vet jag ju inte historien bakom, egentligen kanske han är en jätteslarver som packar folköl och knäckebröd i babyväskan? Men fenomenet är så vanligt att jag undrar om det inte är vi mammor som måste släppa till lite. Jag menar varför är vårt sätt det bästa jämt? Vem har utnämnt oss till babyvetargurus och våra män till värdelösa Ufon utan koll på tillvaron.

Någonstans tror jag att vi kvinnor har en inneboende känsla för det här med att ta hand om familjen *duckar för feministbomber*.

Det är ungefär på samma sätt som vi ser hemmet. Kvinnor, tror jag, har ett större behov av att ha det på ett visst sätt vad gäller stökighet. (detta gäller givetvis INTE alla men många …) Ta till exempel mig och min sambo … till att börja med ska jag säga att jag INTE på något sätt är pedant men i köket ser jag de där små vatten prickarna på skåpen som min man inte kan se förrens de är riktigt stora. Jag tror att det beror på att han inte störs av dem förens de når en viss omkrets.

Likadant är det med Adde, vissa saker ser jag och min man tycker kanske inte de är lika viktiga, förmodligen handlar det då om saker som inte har någon livsavgörande konsekvens för Adde alltså kan jag göra det på mitt sätt och min man på sitt …
det skulle kunna handla om en så banal sak som vad han ska ha på sig … DET VERKAR NÄMLIGEN VARA EN SAK SOM KVINNOR GENERELLT INTE KAN TA ATT MANNEN GÖR!
Vad spelar det för roll om lilla 1-åriga Britta får en rosa blus med gröna skor en dag på stranden. Britta bryr sig knappast i alla fall.

Men kvinnorna tar på sig allt från påklädning till silverputsning. De låter inte ens mannen pröva …
Istället sliter kvinnorna ut sig genom att göra frukosten, städa skåpen och klä på barnen, packa strandväskan till babyn som mannen ska ha med sig (och därmed idiotförklarar honom) sedan gnäller de på sin karl för att han aldrig gör något!

Varför curlar ni så med era män, och när ni nu gör det varför gnäller ni på dem för att de inte gör något när de inte får en chans …?

Varför säger inte femonazisterna något om detta Matriarkat?

Lämna en kommentar

Kommentera

