Krönika: Fingerfärg och kladdiga barn.

Vi lekte med färg på öppna förskolan, vi skulle kladda in lyktor med fingerfärg.
Jag satte min son (då elva månader) vid bordet, en klutt i vardera hand och en lyktgrund framför honom. Han kletade på lyktan, bordet, i håret, ja överallt och lite till varpå jag satte en ny färklutt i handen på honom för vi kan ju inte ha en lykta utan lite rött i ….

Ena förskolefröken började fnittra och sa:
– Det är nog första gången jag ser en mamma här göra sådär …. det är inget dåligt alltså.

Den andra fröken berättade att mammorna överlag hade en tendens att vilja skydda sina barn från allt som kunde kladda ned de fina dyra kläderna (Ska tilläggas att man har en liten skyddsrock på barnen när man målar).

Man kan ju undra varför man tar på sitt barn ömtåliga kläder när de ska leka?
Eller överhuvudtaget, varför klär man på ett barn under året kläder som den inte kan få leka i?

Min son målade både sig själv, bordet och sina lyktor.
Färgen gick enkelt att skölja bort från händer och ansikte, med lite ljummet vatten.
Min bebis skrattade mest hela tiden och inga kläder i värden är världa att missa just det.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

