Krönika: Puckade hundägare …

Någonting jag stör mig rejält på är alla dessa hundägare som envisas med att berätta för världen hur snälla deras lufsande husdjur är. Okej att de säger det är väl kanske inte lika störande som det faktum att de ska släppa fram sina odjur till vagnen med orden: ”Såja hälsa på bebisen, vilken fin bebis. Nosa på bebisen”. Utan att fråga mig om lov.

Fattar inte hundägarna att en del människor kanske inte tycker att just deras lille Fido-gull är vackrast i världen?
Om jag säger ”Du får ta undan din hund” svarar de: Men han är så snäll så … och sen blir de jättearga när jag säger att jag ger blanka F*N i hur snäll den är bara den inte springer fram olovandes till min vagn.

Har jag missat något?

Är det gemene hundägares världsliga rättighet att släppa fram sitt djur till min vagn?
Ska jag acceptera att deras hund så ”gärna vill hälsa” och säga jaja låt gå då, bara för att hundägaren tycker att deras hund är så snäll och ofarlig.

Alltså jag har inget emot hundar, egentligen tycker jag ganska mycket om hundar. Men det borde väl ändå vara upp till mig om jag vill att alla hundar ska springa fram till oss.
Jag skiter i att just din hund är världens snällaste i dina ögon.
Jag struntar blankt i vad du anser att din hund vill just då.

Tänk om Adde vore allergisk?
Tänk om Adde kanske inte gillar hundar utan kastar en leksak på dem?
Tänk om det är så att just din snälla hund faktiskt i grund och botten är ett rovdjur i koppel som har instinkter och annat som du inte kan styra över.
Tänk om det är så att just jag inte gillar att ha just din hund i mitt barns ansikte.

Jag låter inte mitt barn springa fram till din hund och dra den i svansen så lite omvänd respekt vore trevligt!

Lämna en kommentar

Kommentera

