Krönika: Är det konstigt att inte ge barnet brukmat?

Förlåt mig, men … sen när blev det konstigt att inte ge barnen burkmat?
Jag har alltid gjort Addes mat själv. För mig är det inte konstigare än att vi alltid lagar våran middag hemma.
Men jag är den enda på öppna förskolan som gör det. Den enda på kyrkis, i parken, på lekplatsen …
Och det lustiga är att alla verkar komma med några knepiga undanflykter som jag sällan förstår.

Lagar inte folk sin egen mat? Jag får höra saker som …
– Jaha vilken supermamma du är då, jag menar hur hinner du laga mat när du är hemma med honom?
Jo jag ställer honom på en stol i köket och gör en lek av matlagningsstunden …

Eller varför inte:
– Nä, hur orkar du det där? Jag tycker att det är enklare med burkar. Jag hinner aldrig laga särskild mat till henne/honom …

Vadå särskild mat, ta bort saltet och ge ungen samma mat som ni har på bordet liksom, eller är det jobbigt att göra ett par extra matskedar av köttfärssåsen? Förlåt men jag fattar inte.

– Äh du vet har man två ungar så hinner man inte laga extra mat.
Nähej …nej just det, det är jobbigare att lägga till fyra extra skedar än två.

Det kanske är jag som är knäpp, det kanske är så att trots att alla BVC sköterskor och barndoktorer hävdar att hemmalagat är bäst så ska man ändå kasta sig ned till affären och fylla på ett förråd med illaluktande burkmat.
Allvarligt har ni luktat på barnmaten någon gång… Det är som att öppna en burk med något som katten lagt på lådan, ungefär.

Jag resonerar som så här att eftersom min son tycker att det är skojigt att vara med i köket och eftersom han växer som han ska och tycker att maten är god så finns det ingen som helst anledning för mig att köpa på mig kattbajs …förlåt barnmatsburkar och servera honom det.

Jag menar skulle du själva vilja äta det?

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Åh, du har SÅ rätt! Instämmer med allt till 100%! Nu med trean har jag tröttnat, och börjat barnmatsblogga. Kan man koka köttfärssås så är ju barnmat en baggis.
    Förutom smaken kan man ju bara läsa innehållsförteckningen – vad betalar man för? 7% rismjöl? 20% vatten? Vad är det för skräp? Som vuxen räknas det ju som misär om man måste leva på färdigmat allena.
    Tack för en inspirerande blogg!
    /Görel

  2. Tack!
    Vad roligt att du hittat hit. Ska genast kolla in din blogg och inspireras att laga ny mat. Spännande.

Kommentera

