Krönika: Jag är trött på att andra tror sig veta bäst om mitt barn …

Vi har valt att jag ska vara hemma med vår son och inte sätta honom på förskola. Det här väcker oerhört blandade känslor har jag märkt och jag är hjärtinnerligt trött på att så ofta behöva försvara vårat val.

Min son är nu femton månader och redan nu har folk mage att komma och berätta för oss vad som är bäst för vårat barn. Folk fråntar oss vår egen kompetens som förälder genom att säga: ”Va, ska han inte gå på dagis, han behöver ju träffa andra barn”.
Som om vi inte skulle veta att han behöver träffa andra barn, som om vi inte såg till att han dagligen träffar andra barn.

Att vi går på alla aktiviteter som erbjuds har naturligtvis inte ”förståsigpåarna” någon aning om.

Att jag redan nu lagt upp scheman för verksamhet från att han fyllt två med babygympor, pysselaktiviteter, kyrkis och mammagrupper, har de inte heller någon aning om.

De har inte någon som helst aning om att jag gått med i en grupp där vi kan byta av varandra och passa varandras barn från att de är lite större och kan vara hos varandra hela dagarna.
Precis som de inte vet att jag har ordnat så vi kan leka med dagmammornas barn och träff andra hemmaföräldrar genom olika föreningar.

De vet inte vad jag har för pedagogisk kompetens, de vet inget om mitt kontaktnät … egentligen vet de som säger något absolut ingenting om min familj.

Ändå …så måste en del människor berätta för mig vad min son behöver.
Att jag jobbar och pluggar hemifrån när han sover och att jag tycker att det funkar utmärkt spelar ingen roll, för andra vet minsann vad jag och min familj mår bäst av.

Ändå tror de sig veta att det vi erbjuder vår son är sämre än deras alternativ.

Jag vet att skolorna i frågan är delade. Att en del tycker att dagis är bättre och en del tycker att hemmabarn mår bättre.
Jag har alltid trott på det senare men det var inte så att vi inte tog oss en rejäl funderare på hur vi skulle göra. Vad vi trodde var bäst för vår son och vår familj
Jag vill (och har alltid velat) vara en mamma som finns där för min son. Jag vill vara den som ger honom alla möjligheter och se honom utvecklas. Jag tror att hemmamiljön är bäst för små barn. Och jag har mycket forskning och många duktiga barnskötare, BVC personal och dagmammor i ryggen. Jag valde hemmalivet för att jag tror att det är det bästa för min son.

Jag har ordnat den sociala biten för honom efter bästa sätt, jag letar ständigt efter nya aktiviteter och andra hemmamammor som vill dela tid med oss. Allt för att han ska må bra, få träffa andra barn och lära sig de sociala koderna.
Jag är fullt och fast övertygad om att jag och min sambo vet vad som är bäst för vår son. Och jag är innerligt trött på att få höra av dagisförespråkarna att jag gör fel.
Om jag någonsin ser att min son mår dåligt, om jag ser att han behöver mer socialt umgänge än jag kan erbjuda. Om jag skulle se att jag inte räcker till då skulle jag naturligtvis tänka om. Men du ska inte tala om för mig hur min familj ska leva …

Jag har sett många barn må dåligt i dagismiljö. Jag har sett barn som aldrig får tid med sina föräldrar för att när barnen hämtas från dagis orkar föräldrarna inte med efter en hel dag på jobbet. Jag har sett barn som inte passar i dagismiljö och ändå tvingas sitta på dagis för att föräldrar inte har möjligheter till andra val. Och ja jag har också arbetat med barn … jag har dessutom letat i all möjlig forskning, både positiv och negativ om hemmavarande respektive dagisbarn.

Ändå talar inte jag om för er, alla som har barn på dagis, att ni gör fel. Jag hoppas att ni gör det ni tror är bäst för er familj. Och jag lägger mig inte i era val, så håll er borta från mina. Tala inte om för mig och andra hemmaföräldrar vad som är bäst för våra barn.

Vi är fullt kapabla att sköta våra familjer själva. Jag säger som min BVC sköterska sa när jag berättade att vi valt bort dagis och vad folk haft för reaktioner.

Hon sa: Bry dig inte om dem som försöker hävda något annat. Inget barn i världen har någonsin mått dåligt av att vara hemma med sina föräldrar.

Lämna en kommentar

Kommentera

