Krönika: Ingen tid att städa, ingen tid att …

– jag har aldrig någon tid att göra saker. Du vet man får aldrig en lugn stund, när barnet lagt sig måste man ju, ja du vet städa och laga mat. Hur har du tid att arbeta också? Sa hon till mig när barnen lekte i sandlådan och jag nyligen avslöjat att jag även arbetade som skribent/designer fast jag är hemmaförälder.

– Ja jag städar med Adde. Svarade jag. Adde tycker att det är jätteroligt att ”hjälpa till”. Diska eller plocka tvätt är ju bara som en lek än så länge.
Den andra mamman tittade länge på mig, sen sa hon lite surmulet.
– Ja fast om man ska låta barnet hjälpa till tar det ju mycket längre tid.

Konversationen ovan får mig att förstå varför alla hela tiden gnäller på att de inte har tid till något. Gör de överhuvudtaget någonting med sina barn? Eller tror de att, att vara förälder, går ut på att passivt ”vakta” barnen?

Visst blir det lite konstigt ibland när Adde ”hjälper till” att städa golv eller vika tvätt. Golvet kanske bara blir skrubbat på en fläck (den blir å andra sidan jätteren) och mycket av tvätten hamnar, om jag ska vara ärlig, utanför korgen, men … vad gör det?

Mellan fnitterattacker och diskvattenstänk så umgås jag och min son med varandra. Vi hjälps åt med det som ska göras på dagen och har massor av tid för lek sen. Är det inte bättre att lära de små att ”hjälpa till” från början, än att försöka tvinga tonåringen att tvätta eller diska nr han blivit ”stor nog”.

bowling.jpgVad spelar det för roll att det tar lite tid?
Tror folk att deras barn mår dåligt om de inte leker med ”riktiga” leksaker hela tiden?
Fattar de inte att en 1,5 åring tycker att en diskborste och rinnande vatten är precis lika skojigt som att gräva med spaden i sandlådan, bara mamma eller pappa är med?
I alla fall tycker min son det, och vi leker med ”riktiga” leksaker också …

En dagmamma berättade att hon fick skälla ut sina kunder för att de lämnade barnen för att göra annat än att jobba. Det är ju inte meningen att barnen ska vara hos dagmammorna då men föräldrarna brukade åka och storhandla och städa medan barnen var borta och när dagmamman sa åt dem att så får de inte göra, svarade föräldrarna:
– Ja men det är ju så jobbigt att ha barnen med sig.

Jag anser att det inte blir jobbigare än man gör det till. Från att Andreas har varit liten har han varit med på saker, handling såväl som bowling och biljard. Han har åkt på LAN och han har hängt med på allt möjligt som vi kan tänkas hitta på. Visst är det lite krångligt och pyssel ibland men vadå …när sjutton ska barnen lära sig att uppföra sig om de inte får vara med från början?

Man skaffar väl inte barn för att göra saker ensam?

Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Hej,
    du har helt rätt i det mesta – man kan inte begära av en tonåring som aldrig hjälpt till att den helt plötsligt ska göra det. Barn mår bra av att ha en uppgift, att dela ansvaret för att hemmet är i drägligt skick.
    MEN, som Martina Haag så smart sa – att ha ett barn är som att ha en hamster! Med min första så var det en baggis att handla med honom med. Men nu, med en 5-åring, en 3-åring och en 9-mån bebba så är storhandel med alla barnen ingen höjdare. Med en eller två kan det vara en nöjesfull utflykt, men trust me, tre barn är ingen hit!
    Mina barn har fått hänga med mej på alla möjliga konstiga möten, det funkar jättebra med en eller två, men tre…no igen. Att då få lämna en stund på dagis eller hos dagmamma har framförallt varit skönt för barnen, som sluppit konkurrera med varandra om min uppmärksamhet på ett ”okänt” ställe. Det kan alltså ibland mer vara frågan om hänsyn till att BARNEN ska slippa, än att jag ska det. Och även en enbarnsmamma kan känna sej superstressad i vissa situationer, då kan det ju också vara bättre för barnet att slippa vara med. Alla är ju inte på topp varje dag…
    Jag vill gärna vara med mina barn, men vissa dagar är man ingen supermamma, bara mamma.
    🙂

  2. Nej, alla tycker ju olika om allt har jag fått lära mig sen jag blev mamma :).
    Det är väl det som är så bra med bloggvärlden, vi kan alla skriva vad just vi står för 🙂

    En sak bara är att den dagmamman har fem barn hos sig … inga av dem är syskon…

  3. Helt sant så!
    Och din blogg ger jättebra tips på umgänge med sina barn, ibland har man idétorka.
    Keep up the good work!

Kommentera

