Lägga dig INTE i …

Har ni inte stört er på att folk är väldigt duktiga på att tala om för nyblivna föräldrar vad som är bra för deras barn.
Jag menar …det är väldigt förvirrande för en nybliven förälder att mötas av tretusen olika råd på samma fråga, vilken fråga det än är. Och som om livet inte blir omvälvande nog i och med att barnet föds så kan man dessutom ta emot råd från var och varannan människa, råd som man inte har bett om.

Jag skulle aldrig kasta på någon min vetskap (om jag inte tror att barnet blir misshandlat förstås) och det trots att jag både arbetat med barn och plugga anser jag att varje förälder är den som vet bäst om sitt barn.

Det är lite lustigt hur folk, särskilt tanter, och speciellt tanter som är 55+ får någon slags ”Måste-lägga-mig-i” abstinens när andra blir förälder. Det är som om de, trots vissheten om att barn är olika, inte kan hålla sig utan det bubblar över av goda råd. För de vet väl att alla barn är olika? Förlåt om jag tvivlar, men jag är trött på att alla i min närhet, som nyss fått barn, också får uppleva dessa knepiga människors påhopp.

Lägg er inte i om min son har gula eller röda strumpor. Lägg er inte i om grannens unge äter äpple eller päron till mellis. Spara energin till det som är viktigt, snälla!!!

Det är en väldigt irriterande och dum egenskap dessa tanter besitter. Tala när du blivit tilltalad borde vi lära dem … Men tanterna, det är oftast de 55+arna som inte kan vara tysta, är svårare att fostra än barn. Jo jag lovar!

Ta bara det som hände häromdagen:

En butiksägare nere i centrum har nyligen blivit pappa. Han brukar prata med oss om alldagliga barnproblem. Om sånt som oroar en nybliven far. Denna gång var han bekymrad för sin lilla bebis. Han hade fått rådet på BB att låta bebisen suga på föräldrarnas tumme och inte ha napp eftersom det skulle vara farligt med napp för de kommande tänderna.

Veckan efter var han på BVC som sa: ”Ska du låta ungen suga på tummen, det är ju farligt för tänderna, använd napp”

Förtvivlad frågade han mig, när jag var inne med Adde hur vi hade gjort. Jag sa: ”Vi lät Adde suga på vår tumme tills han inte ville längre och nu har han napp när han sover. ”

Han: ”Hur ska jag göra då? Jag vill inte att tänderna ska bli förstörda” (Barnet är tre månader)

Jag: ”Jag tycker du ska ta det rådet som passar dig och ditt barn bäst, om ni tycker att det är okej att hon suger på era fingrar låt henne göra det, vill ni hellre ha nappen ta den.”

Jag vet att det rådet (gör som du själv tror) är skitjobbigt, man vill ha raka besked men jag kan ju inte veta vad som är bäst för hans barn …

Det visste kunden bakom mig. Hon var nämligen 55+ tant och hade järnkoll …
Plötsligt lutar hon sig framåt och kraxar …

”Det var det dummaste, klart ungen ska ha napp. Suga på fingrarna har jag då aldrig hört på maken. Det mår de ju dåligt av”

Jag tittade på Adde, som glatt satt och pillade med en leksaksbil i sin vagn och sedan på tanten. ”Ja inte tycker jag att han mår dåligt i alla fall.”
Tanten tittade ilsket tillbaka ..
-Han nej, men barn är ju så olika!

Spännande att hon säger det som just gett ett handfast råd om en unge hon aldrig sett …

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

