Pyssel: En egen pekbok

Det är jätteroligt att spara på minnen med barnen. Adde och jag har plockat fram hans favoritsaker och klistrat in i en bok. Vår bok samlar bilder och ord, samt sånger som är våra. Man kan naturligtvis göra en egen receptbok, sångbok eller annat också.


Vi har i alla fall gjort en lekbok. Och då gjorde jag så här …



Du behöver

Det är svårt att ge en översikt över vad just ni behöver. Ta det ni har hemma liksom.

Vi har använt:
1 scrapbooking bok (eller liknande), jag köpte en med hård pärm och svarta ark
Bilder av olika saker
Papper i olika färger
Fingerfärg
Glitter
Filttyg och liknande.

Vi gjorde så här:
Varje uppslag har sitt tema, först har jag klistrat in på alla familjemedlemmarna, sen har vi ett uppslag med handavtryck, och flera med olika bilder. Till exempel eftersom han använder ordet ”katt” mycket så har jag klippt ut bilder på en katt och skrivit KATT med versaler, och så lagt till två sånger om katter som vi brukar sjunga, vars text jag skrivit (också med versaler) i samband med bilderna. Sen kan man använda boken och peka ur, och när de blir större även läsa ur, det är därför jag skrivit med versaler. Pynta med glitter, bokmärken, tidningsbilder löv.

Ja allt som passar just er.

Här ser ni lite exempel på vår bok.

fotobok.jpg

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

