Lägg dig inte i om det inte handlar om dig …typ!

Folk ska inte tala om för andra hur de ska sköta sina barn OM INTE barnet lever i ett missärförhållande ELLER om föräldern ber om hjälp. Det är väl en enkel regel som alla borde klara av att följa.
Folk som arbetar eller har arbetat med barn kan gärna lägga sig i, så även jag men jag skulle ALDRIG ge råd till någon som inte vill ha det.

Folk tenderar att berätta vad som är bra enligt diverse böcker eller undersökningar som just de har läst! Att man själv läst andra saker spelar ingen roll för just då måste de berätta vad just de tycker och ingen annan åsikt är rätt… Jag avskyr sådana människor, och jag orkar ibland inte diskutera emot. Jag har både arbetat med barn (i olika åldrar) och pluggat/r och ändå stöter jag på diverse besserwissrar i tid och otid. Inte bara jag förresten, flera av oss gör det och hemmaföräldrar verkar vara en speciellt utsatt grupp.

Några exempel:

• En tant som har sina barn på dagis och påstår sig vara utbildad dagbarnvårdare sa till en annan hemmamamma jag känner: ”Barn måste gå på dagis annars blir de osociala och störda.” När jag berättade det för några av de andra barnskötarna och cheferna omkring sa de: Vi tre har alla varit hemma med våra barn tills skolåldern (de yngsta av deras idag är 18) alla är utåtriktade, med bra utbildning/jobb och stort socialt nätverk…. Vad osociala de blev …

• En familj jag känner fick höra att barnet minsann mådde dåligt om inte mamman släppte det ifrån sig till alla gäster. För annars skulle barnet bli för bundet till mamman. Pojken var sju månader! Vid sju månader ska barnet vara hos sin mamma och pappa, om ungen inte blir i väg släppt alls när han är sju ÅR kanske man ska öppna munnen men innan dess är det inte din sak.

• En tjej fick höra: Du måste helamma minst ett år annars kan ditt barn dö!Mamman jag pratade med var jätteledsen för hon hade knappt någon mjölk själv men amma det skulle hon) Själv fick jag inte pumpa för BVC eftersom då skulle jag få pumpa hela livet, och i dag vet jag att hade jag fått pumpa en gång om dagen (som jag ville) hade jag sluppit känna mig som en mjölkko fastspänd i soffan eftersom Adde ville ha mat med 1,5 timmes mellanrum hela tiden.

Varför i hela fridens namn säger man så till en mamma? Tror folk på allvar att man skulle sälja modersmjölksersättning om det fanns risk fördödsfall av den. Om mamman inte mår bra av att amma varför ska man tvinga henne då? Och om en mamma vill pumpa en gång om dagen, hjälp henne då att skaffa rätt pump!

• Folk verkar tro att bara för att man gjort studier på att barn mår bra av vissa saker så måste alla barn ha exakt rätt procent av alla saker hela tiden för annars mår de dåligt.
Det är inte sant! DU känner ditt barn bäst, om du vill vara hemmamamma, slippa amma eller åka på semester i arktiskt. Så länge ditt barn är piggt, får vara med och inte blir utsatt för missär, misshandel eller annat då ska folk hålla sig borta och framförallt hur bildad man än är så finns det oftast olika vinklar i en fråga i alla fall, så alla ni som inte kan låta bli att öppna munnen …tänk igen och öppna bara munnen när barn utsätts för verkligt lidande!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

