Krönika: Jägaren skjuter inte längre haren …han fångar den

Man får inte skjuta haren i ”I ett hus vid skogen slut”-sången längre …man ska fånga den. Ja, man får inte läsa rödluvan och andra ”hemska” klassiker för barnen längre heller.
I alla fall inte om man deltar i någon form av barnverksamhet med sina barn och bor i Stockholm.

Damen som jag pratade med på parkleken sa att debatten om det hela pågått i några år och pågick fortfarande. De som röstade för att ta bort de klassiska sångerna menade att barn tar skada av att höra dessa hemska saker …

I så fall är jag väldigt skadad, jag är uppväxt med att jägaren skjuter älgen och haren. Jag är uppväxt med att ”Rosa” som man gullar med i hagen om sommaren faktiskt hamnar på middagsbordet sedan, och att det är helt naturligt. Jag har inget minne av att dessa sagor eller sånger skulle ha förstört mig … Är det något fel på mig alltså?

Jag är uppväxt med sagor som Rödluvan , Mio min mio, och Ali baba och de 40 rövarna. Det är inte snälla sagor, det är däremot väldigt bra och klassiska sagor. Jag är uppvuxen med att jägaren skjuter haren i sången och det var inte heller konstigare än att jägarna i jaktlaget sköt hararna under jakten.

Jag förstår inte alls varför vi försöker ”skydda” barnen från det här. Är vi inte längre kapabla att förklara för våra barn vad Rödluvan och Mio min mio handlar om? Har vi inte längre tiden att finnas där för våra barn om de nu skulle få en massa konstiga tankar och bli rädda för sagan? Vilken rätt har dagens vuxna att beröva de kommande generationerna klassiker som Mio min mio?

Hur kommer det sig att dagstidningarnas löpsedlar får visas helt öppet med ”DÖDS-skjutningar”, ”MÖRDAR-hundar” och annat, eller att nyheterna får kabla ut bilder på söndertrasade människor i krig? När vi inte får läsa Rödluvan?

Om vi inte är kapabla att förklara de enklaste sagorna för våra barn, hur kan vi då ens tänka tanken att försöka förklara våld och mord i världen?

Jag fattar ingenting, men jag anser mig fullt kapabel att förklara för min son vad sagan handlar om när han läst den. Jag anser mig också kunna ge honom tid om han blir rädd, precis som pappa gjorde för mig, om farmor för honom…

Är det inte dags att ifrågasätta vad det är vi skyddar vår kommande generation mot?
Är det inte dags att visa att vi är kapabla att ta hand om våra barn?

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Jag tror det är alltid vart och alltid kommer att vara viktigt för barn med dessa sagor.

    Folk undrar vart vår moraliska kompass kommer ifrån, hur vi vet vad som är rätt och fel och mycket tror jag faktiskt kan tackas till just detta. Säg som Mio min Mio, det är inte snällt att stänga in barn, nej nej.

    Äh, nån poäng kanske man har 🙂

Kommentera

