Laxpaté utan laktos

Jag försöker hitta laktosfria alternativ till julbordet, nu när Adde står under laktosutredning. Jag är ju tokig i fisk och skaldjur så den här saffransspäckade laxpatén vill jag gärna dela med mig av.

Du behöver:
600 g skinn- och benfri lax
3 ägg
1 1/2 tsk salt
2 dl laktosfri vispgrädde
1 msk potatismjöl
1 krm paprikapulver
2-3 matskedar dill
1 krm cayennepeppar
150 g räkor (ska väga ungefär 150g efter att de är skalade)
100 g kräftstjärtar


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång ugnssäker form, 1 1/2 liter. Lägg ett smörpapper i botten. Mixa laxen i matberedare eller mal den i kvarn (Vissa affärer med manuell fiskdisk kan mala fiskfärs åt dig så fråga). Rör ner ägg, salt, grädde, potatismjöl och alla kryddor utom dill i färsen. Kör till en slät smet. Häll över smeten i en bunke och vänd ner räkor, kräftstjärtar och dill. Lägg smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 50-55 min. (Godast blir det om du gräddar i vattenbad)

Patens innertemperatur ska vara 75 grader.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Karin Pettersson

     /  december 14, 2008

    Hej
    Tänkte prova detta recept, men har du provat att göra den på mjölkfri grädde (oatly el gogreen) ?
    Jag har en mjölkproteinallergisk pojke på 7 år, galen i fisk & skaldjur och delar gärna med mig av erfarenheter & receptideer.

    Karin

  2. Hej Karin!
    Eftersom Adde ”bara” är laktiosintolerant så har jag kunnat använda arlas laktosfria produkter. jag har inte prövat de helt mjölkfria gräddvarianterna i detta.

Kommentera

