Barn har fem ord …typ!

Enligt en artikel i Alltombarn har Australienska Priscilla Dunstan har lyckats urskilja fem ”ord” som bebisar använder för att uttrycka sina behov. Utifrån det ska man kunna tolka vad spädbarnet vill.

Orden är:

Neh – Barnet är hungrigt.

Owh – Barnet är trött.

Heh – Barnet har det obekvämt.

Eairh – Den här ljudreflexen orsakas av att barnet har en orolig mage.

Eh – Barnet behöver rapa.

Om man ska utgå från den här ”lysande” forskningen så var Adde aldrig hungrig, trött, obekväm eller behövde rapa med dålig mage.
Addes standardord som bebis (Japp jag har dem uppskrivna i hans egen bok) var:

”Agoo”
”gogogogo”
”babababa”
och ”nänänänä”.

Nu hade i och försig en hel drös forskare attackerat människan för att hennes såkallade forskning hade otillräcklig tyngd, men ändå… JAg tror inte ens man behöver vara spädbarnsforskare för att lista ut det, gå in till grannen och fråga vad deras spädbarn har för ljud, jag garanterar att minst fyra avviker från listan…

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Ulf

     /  januari 9, 2008

    Nu var det väl inte så att det var ord i dess rätta bemärkelse utan mer skrik om jag inte tolkade artikeln fel. ”Enligt australienska Priscilla Dunstan så kan du förstå ditt barns skrik och därmed också dess behov”.

    Det som du anger verkar mer som ”småprat” och detta sker ju alltsom oftast då barnet är nöjt. De fem ”orden” syftade ju till att det var något som inte är rätt och att babyn har ett behov som behöver uppfyllas.

  2. Vi tolkade den förmodligen ganska lika, men Adde har (om jag nu varit otydlig 🙂 ) iofs inte använt Dunstans såkallade ord (i skrik) när något var fel heller.

    Det jag, och flera bloggare samt givetvis nämda forskare (reagerat på och ) försökt säga är just att det är mamman/pappan själv som kan tolka, det finns inget universellt språk som består av ett visst ord.

    Om det nu finns det så har iaf min son och de flesta häromkring helt olika skrik för olika saker:)

  3. Nej, jag stöder det du säger fullt ut.

    Vet inte vad ”forskaren”, om man ska kalla henne det, tänkte och pysslade med när hon lade fram den där teorin, sannolikt hade hon bara lite för mycket tid över.

    Men det faller ju på den punkt du nämner; hur ska det kunna finnas ett universellt bebis-språk som alla nyfödda kan? Allt man kan/gör/säger har man lärt sig någonstans, alternativt är medfödda instinkter. Jag tror dock inte att vissa urskiljbara skrikljud är någon allmän medfödd instinkt.

Kommentera

