Är jag en aktivitetsmamma?

Skogsknytte, ridning, djurklubb och pysslis, rörelse … herregud nu spammar jag aktiviteter över min son. Fick hejda mig idag för att inte anmäla oss till minisimmet. Någon dag i veckan måste han ju få ledigt också.

Jag tror att det är vanligt bland oss som är hemma länge att bli påprackade iden att de som är hemma behöver extremt mycket stimulering eftersom vi håller dem hemma.
Det är ju dumheter egentligen.

Barn mår bäst av att få vara barn, lite grupp aktiviteter, lite ensamma med föräldrarna i en lagom harmonisk mix.
När vet man att det är harmoni då? Tja, Adde och jag har en ganska god förståelse för det. Ibland bara vet jag att han hellre ligger och gosar en förmiddag en att gå ut.

Det är ju det jag har försökt att säga till alla andra, du behöver inte alltid ränna runt på aktiviteter. Ibland räcker det med att bara sätta sig i soffan med ett pussel, gå på en promenad i skogsdungen bakom huset eller, varför inte , hjälpas åt att göra kvällsmaten?

padde.jpg
Att bara vara är också mysigt!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Du har helt rätt. Jag tror det kan bli för mycket också. Jag är inte en sådan som tar mig för jättemycket aktiviteter med Ellen men jag tror inte att hon mår dåligt av det. Hon går på dagis och får väldigt mycket stimulans där, sedan när vi är hemma så hjälper hon mig med maten, tvätten osv förutom att vi leker med barbie, lägger pussel, degar med PlayDoh och sådant. Kan faktiskt bli för mycket också, de är ju små!!

    När det gäller din kommentar om socker har jag tänkt på det många gånger. Nu är jag överviktig men det beror på allt jag plockade i mig när jag blev tonåring, inte på det jag åt när jag var mindre. Jag åt Frosties till filen, O’boy, godis på fredagar och lördagar osv och innan jag kom i puberteten var det inga problem alls. Det var senare när jag började äta godis nästan varje dag och var till mormor och morfar varje lunch på högstadiet och fikade med mina kompisar som det gick åt pipsvängen, sedan har jag inte lyckats fixa till det liksom :-S

    Jag är nog helpuckad, men har inte förstått att du har någon i magen också 🙂 Får gratulera!

  2. Ja så länge man rör sig och bortar tänderna (och inte proppar i godis och bullar varje dag) så ska man nog inte vara så rädd när de är små.

    Tack:)

Kommentera

