Adde kan läsa A

Jag är extremt språkfokuserad, okej inte extremt kanske men jag vill ge så mycket av språket till Adde som möjligt (tidigt). Jag lärde mig läsa jättetidigt och vid två-tre år kunde jag hela alfabetet. Så jag gör som jag lärt och vi läser mängder av pixiböcker samt leker med färger och nu bokstäver.
Jag började förra månaden med bokstaven A, när vi målade (Läs= Kladdade) med fingerfärg en dag i köket.
Jag målade ett stort rött A.
-E de?
-A, det är ett A
-Aaaa.
-Ja precis vad du kan, sa jag sen fick jag rita sådär trehundra A på det utdragna pappret. Efter det fick bokstaven vila några dagar, men eftersom Adde är en peka-säga pojke just nu så en dag, några dagar senare, ritade jag ett A på baksidan av ett kuvert.

– Adde kom och titta.
Adde tittade, pekade och funderade lite.
-E de?
– A
Han log emd hela ansiktet.
-Aaaaa, sen tog han pappret och visade alla att detvar ett A.

Så har vi lekt lite, jag visade honom ett A på en registreringsskylt i helgen, då mindes han att det var ett A och tjöt luckligt.

-Aaa, e där!!!
– Tjohoo, bra sa mamma och pappa.
Idag när jag trött stånkade mig uppför vår backe till huset och stannade i mitten framför en obskyr liten lokal där skylten säger YOGA, så vrålade Adde plötsligt ut ett lyckligt!

– AAAA där mamma, AAA!
Han hade upptäckt A i mitten på den där stora skylten och mamma ler med hela hjärtat.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Å, det är klart du ska vara stolt!!!

    Här pågår ”mamma kan du läsa vad jag skrivit”-leken. Fyraåringen fyller papper med bokstäver som ska läsas. Hon kommer att knäcka koden långt innan sexåringen… Jag har å andra sidan inte stortränat honom på läsning. Läste själv när jag var 4, och fy fasen va tråkigt jag hade i skolan sen! Men nu är nog pedagogerna betydligt bättre.
    Förresten, idag när jag kom till dagis satt en spretig lapp på en dörr: ”AKTADETÄRFARLIGTHÄR”. Innanför satt tre busiga fyraårstigrar…

    Mer bokstäver till barnen!

Kommentera

