Kvinnliga idealformer ska läras in i tid, typ!

Alltså ta nu rubriken med en nypa salt. Det har varit så mycket prat om att man ska göra si eller så för att få jämställda barn. Tjejer häromkring ska visst inte ha rosa och killar ska helst ha nattlinne och leka med dockor. I alla fall om man får tro vissa mammor och familjeforum.
Nåväl. Jag brukar springa in på en liten loppmarknad (Handikappade har dagverksamhet där och jag stödjer gärna det även om det oftast blir bara barnboksköp!)

Denna gång blev det dock förutom en pippi-bok och Tom sawyer en liten extra present till Adde, mest för att det var skoj att han önskade sig en sån.
Han hittade en bil med en docka i och blev totaltkär.
Jag såg den totala lyckan i hans ögon och frågade försäljaren vad paketet kostade. 20 kronor för både docka och bil.

adde-pa-minidjurklubben-forsta-dagen-001.jpg
Jag tvekade inte fem sekunder trots att det var en Barbie … och hon var naken.

Jag tänkte väl att jag får virka lite kläder här hemma till henne. Vi har förövrigt en barbie sedan tidigare, som han fått i en annan leksaksaffär, inte för att jag är någon slags ”Du ska minsann leka med dockor mamma så du blir jämställd. (Adde har både bilar, ponnys och klossar)” utan för att jag vill uppmuntra till den lek han tycker är rolig. Vill min son ha en docka, tjaa varför inte.”

Nu vet inte jag vad de andra mammorna tycker (inte bryr jag mig heller) men jag antar att det kommer att mumlas om vilka ideal jag lär min son när han får en naken Barbiedocka i en gul sportbil att leka med …

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Klart grabben ska ha en barbie med bil! Sexåringen härhemma leker gärna med barbie, allrahelst om det är en bil eller häst inblandad. För något år sen så var mina gamla barbiegrejer och lego presenter i julkalendern, nåt plagg eller några bitar om dagen, till både sonen och dottern förstås. Kanon!
    Släng ihop en käpphäst eller två till grabben också, de är riktigt populära härhemma. Gammal stumpa + rundstav så är du på god väg. Men å andra sidan är de väldigt billiga på IKEA… 🙂

  2. Hehe, jag tänkte virka en käpphäst 🙂 Har hittat ett coolt mönster fast det är på engelska så jag måste sätt amig och översätta det först!

  3. Wow, en virkad käpphäst, den vill jag se! Jag är ju virknörd!

  4. Va är du? Jag trodde jag var den enda …nästan. Det är tydligen inne att sticka men virkmönster är inte lätt att få tag på:)

  5. Jag har aldrig tid att läsa mönster…här är fri virkning som gäller. Just nu spottar jag ur mej mössor med ord/namn på. Perfekt framför tv:n med en bebis som inte vill sova själv i famnen. I julas fick alla syskon i uppgift att komma med ett ord som de tycker beskriver dem själva (de visste inte vad jag skulle ha det till). Det blev jättecoola mössor som till och med de trendiga 22-åringarna ville ha! Orden blev duktig, bro(som i brorsa), rauk, kärlek.

  6. Vad fint!
    Ja jag får också frivirka, men jag hade gärna sätt att deft fanns fler mönster att få tag på så man kunde inspireras .

  7. Jag tycker att det är SKANDAL det som sker. Hur KAN du ge grabben en GUL sportbil?

    Han ska väl också från början så lära sig att snygga sportbilar antingen är RÖDA eller SVARTA? 😉

  8. Trodde du ville ha gulsvarta sjusovaren 😉

Kommentera

