Påskpyssel, njae men drakägg på begäran:)

”Glutenfrimat” har sett såkallade drakägg på biblioteket skriver hon i ett av kommentarinläggen här. Nu tänkte jag tipsa hur man kan göra dem, fast utan glitter och med saker du har hemma. Det tar lite tid men de blir jättefina!!!

Du behöver:
1 ägg
grovt salt
Röd karamellfärg grön funkar också
vatten
Tålamod

Gör så här
Jag brukar göra hålet mitt i ägget (då blir det som ett litet tittägg, men knacka inte för långt ned så vätskan rinner ut.), så ta en kniv och peta hål i ägget antingen i toppen eller på suidan och häll ut innehållet. (innehållet gör du förstås omelett på;) )

Häll 1 dl vatten i en kastrull, koka upp och häll i två matskedar salt, rör så saltet löser sig fortsätt att salta, en matsked i taget och rör ut det så det löses upp mellan varje sked. När saltet inte löser sig längre är det klart.Häll i karamellfärg. Häll några skedar av lösningen i ägget och sätt ägget i en äggkopp. Låt nu ägget vara stilla i en vecka ungefär, sen har du gnistrande saltkristaller att kika på. Ser ut som små drakägg…

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

25 kommentarer

  1. Åååååå!
    Här ska handlas ägg!!
    Tack!

  2. Varsågod och lycka till!!

  3. Det ska jag tästa!
    Tack för tipset!
    de blir säker jättefina! 🙂

  4. hej jag har prövat nu dom blev jätte fina

  5. 🙂

  6. Vad roligt, ja salt gnmistrar så fint när det kristalliseras.

  7. sara

     /  mars 7, 2008

    hi hi måste testas meddetsamma

  8. SARAKANIN

     /  mars 7, 2008

    Typ super snyggt med gnistrande ägg

  9. En jättera sida, jag hittade hit med hjälp av burkar.nu (Annas länkburkar)! Jag är länkad dit också, men inte på påsk sidan. Kram, ha det bra!

  10. Tack, aha jag satt just och undrade var alla drakäggsintresserade kom ifrån:)
    Vad kul att du/ni gillar sidan och äggen!

  11. Hej, ikväll har vi gjort drakägg. Fast vi testade med vattenfärger. Än så länge ser det lovande ut! Återstår att se om alla familjemedlemmar hat tålamod nog att inte pilla på dem innan de torkat!

  12. ÅÅÅhh, de blev jättefina! och jag älskar drakar också;)

  13. hej jag tycker det är en fantastisk sida tack för tipset äggen blev jätte fina!

  14. Hej Vad roligt att du tycker om sidan, och vad roligt att ni alla är så nöjda med drakäggen.

  15. Hej!! jag prövade det och de blev jättefina kan ni inte komma med fler tips till andra högtider och föresten jag bara älskar den här sidan från en väldigt snäll person som heter Laila och bara älskar den här sidan

  16. Hej !
    Vad roligt att du gillar sidan. Jag har samlat våra pyssel under fliken som heter pyssel https://addesmamma.wordpress.com/pyssel/

    Vartefter vi gör nya pyssel och lägger dem i bloggen så hamnar dem där. Det finns lite för olika högtider där redan.

  17. rima

     /  mars 19, 2008

    jag ska försöka

  18. ardita

     /  mars 19, 2008

    det låter jätte kul måste pröva!! har du inte andra recept på andra saker??

  19. Ardita>> titta under fliken pyssel så kanske du hittar något du kan pröva!

  20. jakob

     /  mars 20, 2008

    det var cool

  21. Amanda

     /  mars 22, 2008

    DET FUNKARRR

  22. Elliot

     /  mars 23, 2008

    säkert jättefina!

  23. BELLA

     /  mars 12, 2009

    det blir nog jätte bra det måste jag tästa.

  24. lollo

     /  april 4, 2009

    tack för tipset jag ska testa

  25. Anna

     /  april 5, 2009

    Ska prova det någon gång. Jag ÄLSKAR drakar!!!

Kommentera

