krävande hund+ barnfamilj=tidsbrist

Alltombarn har listat den bästa hunden för barnfamiljen (???)och jag blir så trött, 3 av 6 hundar skulle jag själv knappast rekommendera till en familj som ”bara” vill ha en sällskapshund. Dessutom skriver de att det är lämpliga hundar för familjen, hur vet de det? Hur vet de hur just den familjens vardag ser ut i förhållande till vad hunden kräver.

Vissa av deras raser har egenskaper som gör att de kräver viss mental stimulans eller träning. Ta till exempel hund nummer ett på bilden. En WEST HIGHLAND WHITE TERRIER.
Om den skriver dem ”Westien passar hela familjen och är lekfull samtidigt som den vill vara nära. Den är modig, energisk, leker gärna långt upp i åren och anses ha ett mildare humör än andra terrierraser.”

Jo men det är fortfarande en terrier som har avlats fram för att användas till grytjakt. Om det inte är en väldigt aktiv familj så skulle jag i alla fall be dem köpa något annat. Det här är en hund som från början användes för att jaga småvilt. räv, grävling, vildkatter, mård mm. Fortfarande idag kan den användas som grythund och bör få mental stimulering. Av Alltombarns text att döma så skulle man ju kunna tro att det här är en soffliggare.

Sen har de tagit fram brukshunden BOXER som de skriver så här om Boxern är en kraftfull, livlig och tillgiven hund som vakar över familjen. Livsglädjen håller i sig långt upp i åren och den kräver motion och aktivitet. Många boxrar utvecklar nära band till familjens barn.”

Visserligen skriver de att den kräver motion och aktivitet men allt handlar ju om vad man har för krav på en familjehund. När jag tänker familjehund tänker jag en hund som inte kräver så mycket mental stimulans, som gärna röjer med ungarna på tomten och i skogen men också kan slappa ett par tre dagar i soffan. Det skulle jag knappast säga om en boxer. Boxern är en brukshund, med andra ord en arbetande hundras. De kräver därför en hel del tid och träning av sin ägare för att må bra. Tid+ småbarnsfamilj= error

DVÄRGSCHNAUZER ja om den skriver de ”Den här energiska krabaten behöver tidig uppfostran och grundträning. Precis som ett barn har den kort tålamod och gillar när det händer saker. Fungerar bra även med små barn.”

Vadå fungerar bra även med småbarn? Vad är det för hundokunnig typ som skrivit artikeln egentligen. En pittbull fungerar också bra med småbarn så länge den är UPPFOSTRAD rätt.
Det är väl för bövelen också s att barnen måste fungera bra med hundar. Det jag menar är att många av de bitolyckor som sker i hemmet med familjehundar beror på att föräldrarna inte har koll på vad deras barn gör med hunden. Många gånger sker en bitolycka pga att barnet skrämt hunden och så får hunden skäll för dålig mentalitet och ibland till och med avlivas. Det värsta man kan säga/skriva är ju att en hund ”fungerar bra med småbarn” det handlar, som allt annat i livet, om en balans. Djurvana och snälla barn med väluppfostrade och mentalt stabila hundar.

Själv blir jag vansinnig när folk släpper fram sina stora lufsar till vagnen, med orden ”Han är så snäll”. Jag skiter i om de anser att deras hund är snäll, jag låter inte Adde springa fram och rycka deras hundar i pälsen, han får lära sig att gå fram försiktigt och hälsa OM ÄGAREN GIVIT SITT TILLSTÅND. Därför förväntar jag mig också att hundägare väntar på mitt tillstånd om de vill släppa fram sin hund.

Som uppväxt i en jägarfamilj fick jag tidigt lära mig att vissa hundar behöver mycket mer mental träning än andra. Jag blir så ledsen när jag läser sådana här B-artiklar om såkallade bra familjehundar för småbarnsfamiljer. Som jag skrev det handlar om balans, man ska inte köpa en bra småbarnshund och tro att den är nöjd i ett hörn i soffan, man ska köpa en hund som passar den huvudsakliga ägarens behov, är hunden med och arbetar i skogen, på hundklubben etcetera då kan en hamiltonstövare eller boxer också vara en bra familjehund, men ska den bara ligga i soffan och vara snäll så ska man nog fundera en sisådär arton gånger på om man inte ska välja något annat.

Det gäller ju alla djur, snälla barn plus väluppfostrade djur = bra.

Hundar är rovdjur,d et ska man aldrig glömma, det är upp till oss att läsa oss, och våra barn, hur hundar talar med sitt kroppsspråk. Hundar regaerar instinktivt, de tänker inte i mänsklig bemärkelse.

Vi har visserligen en väldigt snäll katt som gärna ligger och kråmar sig mitt i en hög av lekande barn, men så har Adde också fått lära sig tidigt att vara snäll mot och klappa fint, samt inte jaga honom.

Lämna en kommentar

Kommentera

