Saker jag har lärt mig efter att Adde föddes

Jag pratade med en mamma”kollega” nyss som fått sin tvåa för ett par veckor sedan. Vilken tur att jag haft ”Kalle” sa hon, nu vågar jag göra helt andra saker, som att till exempel ge nappen till Klara.

Som nybörjarmamma är det inte alltid så lätt att stå på sig och göra det man tror är rätt. Istället lyssnar vi på precis allt och försöker göra som de ”Som kan” säger. Några saker jag lärt mig är att:

  • Nej, du måste inte sticka tummen i munnen på bebisen och ha den där tills den blir skrynklig och hela tiden. Napp går faktiskt precis lika bra
  • Det är helt okej att tycka att amning inte är jordens åttonde underverk.
  • Du dör inte alls om du väljer att pumpa bröstmjölk och låta mannen mata ibland, stå på dig och se till att du får hyra en bra pump istället för att lyssna på nej-sägarna
  • Ersättning säljs inte i affären för att det är skadligt, tvärt om så är det okej att ge lite extra ersättning om barnet äter exakt hela tiden.
  • Det är inte bara du som känner sig som en övergödd, trist kossa som är bunden i amningsställning. Det är bara det att ingen pratar om det.
  • Nej du måste inte städa hela tiden om det skulle komma folk
  • Att vila tillsammans med barnet istället för att städa gör dig mycket trevligare
  • Mannen kan faktiskt också städa, även om det inte blir exakt så som du ville ha det.
  • Far och morföäldrar gör inte per automatik rätt bara för att de är vuxna. De föds in i rollen precis lika mycket som du och ni måste prata med varandra.
  • Det är okej att inte vilja ha folk över hela tiden.
  • Det är okej att be om hjälp ibland.
  • Gästerna kan faktiskt ta kaffe själva.
  • …te och kakor också, dessutom kan de faktiskt diska!
  • Folk måste inte hålla i bebisen hela tiden, du har all rätt att säga nej.
  • Och det största av allt är:

  • Lyssna inte för mycket på folk, lyssna på det du och din partner känner och tänker. det är trots allt ni som står barnen närmast och som ska bli/vara/verka som den nya familjen.
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Sant i mycket.
    Amningen brukar vara bättre rent tekniskt vid andra barnet, bara man tar sig lite tid första veckan. Då har man insett att man inte kommer nånstans, det är mindre stressande. Tänk vilka konstiga saker man vänjer sig med!

    F.ö. råder jag att använda napp så sparsamt som möjligt. På grund av mitt nappbruk (som var normalt), så spelar det nu ingen roll hur bra jag är på att borsta tänderna – käken är sned och pressar sönder mina jämna vita gaddar en efter en. 7 nya kronor till hösten. Inga nappar på barn över två år, eller börja tand-spara åt dem…

  2. Tråkigt att du fått problem :(( med tänderna, men som vanligt råder det råder delade meningar om nappbrukets skador för tänderna, både jag och brorsan hade napp länge och har inte haft några tandproblem.

    Allt beror på vem man frågar tror jag.

  3. Jo, trist med tänderna, men inget jag kan göra nånting åt nu. Jag har ju alltid fått beröm för dem – raka & rena – och så när jag blev 34-35 år började de krossas. Man vet ju inte i förskott om man får problem eller inte… Idag finns ju undersökningar som säger att det är bra för barn med napp av andra skäl. Det är väl som allt annat, man får ta reda så mycket man kan, fatta ett beslut och leva med det.

    DU kommer att bli en toppen-dubbelmamma! 🙂

  4. Nej usch visst vore det skönt att veta innan så att man kunde fatta rätt beslut. Jag önskar verkligen man hade en manual ibland. Exakt så kändes det när vi åkte hem från BB med Adde.

    ”Ger de mig den här lilla underbara gulliga ungen att ta hem och INGEN instruktionsbok 😉 ”

    Man får göra så gott man kan.

    Tack snälla vad gullig du är.

    kram på er !

Kommentera

