Inomhuslekar för barn

I huset ligger det lappar på alla möbler numera. Vi tränar på ord.Jag skrev för över ett år sedan om en förskola som tränar bokstäver och ord med tvååringar. Adde kan ju alfabetet (utom Å, Ä ,Ö) så jag har lekt med bokstäverna och försöker få honom att koppla orden till riktiga saker, precis som i den pedagogiska planen.

Det innebär att jag skriver en bokstav i taget på en lapp. Till exempel ordet STOL, sen läser vi en bokstav i taget och så ordet. Sen får Adde sätta lappen på rätt sak.

Det här är en mycket bra och stimulerande övning om ni känner för att vara inomhus men ändå behöver ge barnet mental stimulans.

Tänk på att ta ord som barnet känner igen, som till exempel, STOL, LAMPA, SOFFA, MAMMA, PAPPA. Och skriv med versaler.

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Jag har lånat din header lite, hoppas det är ok? Annars är det bara att skälla på mig…

  2. absolut, bara att låna!

  3. hejhej
    vilken bra idé med att lära sig läsa..
    Det sättet är nog roligare än o bara sitta o tjata om varje bokstav ..
    kram petra

Kommentera

