Krönika: Tappade coolhetspoäng?

Det finns tydligen många saker man inte får göra när man är gravid, när det gäller vad omgivningen tycker alltså!

För det första är man tydligen en mycket coolare mamma om man väljer bort smärtlindring …
Jag säger bara NEVER!!!
Min livs värsta upplevelse på BB under Addes förlossning var när jag hade lyssnat på barnmorskan och prövat lustgas. Först när jag fick Epiduralen insåg jag varför man tar smärtlindring … och den här gången står det i förlossningsbrevet. Jag tror, förövrigt, att min sambo skulle rymma om jag vägrade smärtlindring.

Om jag inte är lika cool som andra skiter jag i jag hörde nämligen hur det lät när andragångsmamman i rummet intill födde utan smärtlindring . Hon får ta hur många coolhetspoäng som helst, men av mig får hon inga extra. Varför plåga sig i onödan liksom.

Man får tydligen inte orka hur mycket som helst. Har man kommit i nionde månaden eller, som jag, gått över tiden så får man inte orka någonting. Jag vet inte om man tappar coolhetspoäng då, men skäll får man.

Du ska inte orka leka med vild tvååring.
Du ska inte orka laga mat.
Du ska inte orka plugga ”Hur orkar du skriva en tenta på BF dagen?”, (Ja för det är hemskt jobbigt att sitta framför datorn istället för att sitta i soffan och vänta på att något ska hända …eh?)
eller för den delen ska man inte orka (om jag fattat det rätt) göra något annat än att ligga i soffan och bli matad, typ!

Jag gör fel!
Jag har sprungit med Adde på en trekilometers pulka tur – Ajabaja jag borde ligga hemma och oja mig i sängen ”Du har väl för sjutton en karl!” sa någon. ”Ja men han är ju på jobbet!”
-På jobbet!!! Han borde ta hand om dig …

Tydligen är det inte okej att gå och handla heller. Jag handlade på konsum, en kasse mjölk och något mera. Mötte två av mina grannar och båda vrålar nästan!
– Låter han (sambon alltså) dig handla?
– Eh, ja? Va får jag inte det.
– Men du är ju gravid, borde inte din man ta hand om dig
Det är då jag vill svara. Ja gravid ja, men inte handikappad!

Min stackars sambo fick en utskällning av en tant (som sa sig vara gammal förlossningsbarnmorska) när vi var på en restaurang hela familjen. Hon såg mig vagga fram till toaleten och så sa hon argt att jag minsann borde ligga hemma för jag har ju en karl som kan ta hand om mig. När jag försvunnit in på toaletten hade hon kastat ur sig en hel ilsken harang mot sambon om hur hemsk han var som släpat ut mig på restaurang ( Om hon frågat mig hade hon ju fått veta att jag ville gå dit så jag slapp laga mat. Fast jag undrar om det spelat någon roll för hennes argument?! )
– Du borde ta hand om henne… hon borde inte springa omkring!

Jag undrar jag vad det är meningen att han ska göra då? Ska han sitta och titta på mig när jag tvingas ligga ned i soffan för att man inte får orka?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Nämen herregud han skulle ju ha varit fullt upptagen av att laga maten så du slapp gå på restaurang i ditt välsignade tillstånd, inte hinner han titta på dig heller 😉

    Tack för designkommentaren, jag gillar den jag med. Har velat ha en vit länge nu men inte riktigt lyckats få till det sådär. Den här är jag någotsånär nöjd med i alla fall, ska finputsas lite mer men i det stora hela är den ok 🙂

  2. Om han ska laga maten och jag ska i soffan, vem ska springa efter vild tvååring då? Hmmm:)

  3. Klart du ska göra det DU orkar och vill. Klagomålen är nog bara nån slags försenad avundsjuka. Jag har också mått toppenbra på slutet av mina graviditeter, inte behövt ”vagga”, jobbat och gjort massor (därmot har jag varit en trasa de första fyra månaderna). Sen har jag ju väninnor som haft fötter som elefanter, suttit i rullstol pga foglossning och allt annat elände. Men varken de eller vi ska ha nåt dåligt samvete, tycker jag.
    Fast jag vet hur jobbigt det är att förklara sig. Sista månaden på jobbet (ett hotell) har jag brukat ljuga och dra av en månad när gästerna frågat. 🙂

  4. Förresten, klart du ska ta smärtlindring om det är så DU vill ha det! Mina tre levande barn har jag fött med akupunktur, andning och lite lustgas, mer har inte hunnits med. Första missfallet (4 mån) fick jag epidural, det var ju kanon då.

    F.ö. rekomenderar jag att VILA lite för att få igång förlossningen. Rasa på som vanligt, men kör en extra tupplur (gärna ensam när sambon kommit hem).
    Lycka till raring! Jag är riktigt AVUNDSJUK på dej som ska få föda barn och snusa på en helt ny bebis. Riktigt…. KRAM!

  5. Tack snälla!

    Tyvärr så fick jag bara huvudvärk av lustgasen, annars var det mitt första val när jag födde Adde, men nu blir det Epidural alla gånger (om jag hinner hehe)

    Åh jag sover nästan två timmar mitt på dagen med Adde 🙂

Kommentera

