Amningsångest

Tre dagar gammal och amningen har inte kommit igång. Idag har Ida gått ned precis dit man får gå ned den första tiden, nu måste det vända.
Hon suger inte tag. Inte som Adde (Han var som en piraya från minut ett och flera månader framåt.)

Det är blod , svett och tårar och jag som aldrig sett Amningen som den ultimata stunden vill ändå försöka. Jag sliter mitt hår för jag vill ju att hon ska ha min mjölk.
Jag jämför för mycket med Adde, jag vet att alla barn är unika, men nu, just nu mitt i all bebisröra så är det svårt att låta bli.

Ida är så vacker, hon ligger här och jag ber henne ät, snälla, ät.
– Blää säger hon med tungan och slickar lite på tutten…
I bland tar hon tag, då ska hon vara riktigt arg men hon håller inte i så länge som hon borde.

I dag kändes det som om jag gav upp, vi har hyrt en pump och har gett lite ersättning.

Jag börjar med bröstet och droppar ut några droppar, hon får suga det hon vill, så att hon så småningom kanske vågar ta riktiga tag, sen får jag ge det utpumpade eller ersättning och det känns skit!

Det är hemskt att känna att man inte kan ge sitt barn det de behöver och på sjukhuset under vägningen så lös alla muntra upprop från väggarna. ”Amma mamma”, ”Barnets tröst är mammas bröst” och andra hurtigheter …

Skitkul att se när man inte lyckas själv …

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Åh fy vad jag lider med dig, måste vara jättejobbigt *kram* Själv hade jag inga som helst illusioner om att jag skulle amma, jag kan helt enkelt inte och det gjorde ju det hela mycket lättare för mig, jag tycker hela amningshysterin och att bli påprackad hurtiga utrop är löjlig. Båda mina barn är uppfödda på ersättning och det har blivit normala barn av dom också 😉

    Hoppas att det bättrar på sig för er snart och att saker och ting blir som du vill!

  2. Kan inte?
    Måste vara tufft som sagt när alla är så hysteriska. MAn ska liksom amma, även om jag vill att Ida ska äta min mjölk och helst inte ersättning så vill jag ha stöd i det hela om det inte funkar.

    Istället säger de Amma oftare ..amma när hon vill, helst varje gång hon vill och jag säger desperat … men hon vill ju inte … och de hör inte!

    Tack för kramen min vän, den är välbehövlig just nu!!!

    Men

  3. Jag förminskade brösten när jag var 17, tog bort sammanlagt ett kilo bröst och saker och ting fungerar liksom inte som de ska 🙂 Konstigt är det dock att Ellen födde jag naturligt och försökte verkligen amma ett tag, kom dock så lite att hon till slut ratade bröstet för flaskan, var för stor ansträngning för lite belöning antar jag. Maya föddes med planerat snitt och jag gjorde inte ett enda litet försök, hon fick inte ens ligga på bröstet på det viset och försöka få i sig råmjölken när hon kommit ut, efter några dagar sprutade det ur mina bröst. Jag begrep ingenting, hur som helst hade jag ju då redan bestämt mig för att inte kämpa en gång till, var för jobbigt psykiskt och i ärlighetens namn så brydde jag mig inte vad hon åt så länge som hon var mätt och belåten, jag fick därför tabletter som tog bort det hela och Maya blev också ett ersättningsbarn.

    Faktum är att inte en enda gång är det någon som har försökt få mig att amma, fick ersättning till Ellen redan andra dagen på BB utan att jag egentligen bett om det för jag var för försynt och rädd för amningspolisen 😉 det kan ju ta ett tag innan det rinner till och jag tänkte bara att det är väl så. Dom frågade några gånger när jag fick Maya men då var jag ju väldigt stark i hur jag ville ha det och de fogade sig på en gång och samma person frågade aldrig två gånger, skönt.

    Det kommer lösa sig för er också, det lovar jag 😉

  4. Åh vännen!
    Vet du, nästan alla jag pratat med tyckte att just tvåan var tuffast att få igång amningen med!

    Om Ida har svårt med taget och har lite dålig koll på att det kan vara nåt bra – har du provat att gå-amma? Alltså trava runt med bestämda steg och rikta in henne.
    Det funkade när mina var pyttisar och inte alltid fattade. Ettan fick jag dessutom ofta starta ”suget” med ett lillfinger. Inte så ologiskt, du har varit en aktiv människa, Ida är van att det rör sig.

    Ok, ersättning är inget fel på, men det ÄR ju bra med mjölk. Och väldigt behändigt…

    Med tvåan har man fördelen att veta vad som kommer – på ett ungefär, för inte mycket är lika ändå – men också nackdelen. JAG blev stressad av att veta hur FAST i soffan jag skulle vara ett tag framöver. FULL av dåligt samvete för hur lite tid och ork jag hade för ettan, och dåligt samvete för att tvåan faktiskt var lite…jobbig. Som inte åt rätt.
    Men det var jag det.

    Alltså, all uppmuntran till dig och din man. Amning är man minst två om… Kontakta amningshjälpen. De är riktigt duktiga, och INTE amningshysteriska faktiskt.

  5. Tack snälla ni, Idag har jag lyckats få henne att ta ett bröst på morgonen och ett nyss. Jag har pumpat igång dem ordentligt så hennes grepp inte behöver vara så starkt som det måste för de första dropparna. Och så har jag gett ersättning vissa mål och utpumpat andra. Det känns i alla fall som om det kanske löser sig och jag hoppas verkligen att hon vill amma tillslut.

    Jag ska pröva att gå-amma!

Kommentera

