Behöver man dricka när man ammar?

eller måste man dricka när man ammar?

I en kommentar av Görel så vidrördes ämnet varför folk slutar amma vid tre-fyra månaders ålder för att gå på krogen.

Nu har jag inte träffat någon som gjort så, men jag skulle bli skitförbannad. Jag är själv uppväxt med en pappa som är alkoholist. Jag har idag INGEN kontakt med någon av mina föräldrar och det är något som tagit många år att arbeta med. Det är först nu som jag ärligt kan säga att jag är klar med dem. Att jag inte längre känner sorg, förtvivlan eller ilska. Jag tycker fruktansvärt synd om min pappa som inte klarade av att välja sina barn före flaskan men samtidigt så anser jag att det är hans val.

Han valde flaskan, han fick valet rakt ut av mig och han sa ”Jag kan inte välja bort spriten.” Då fick jag välja bort pappa. Det finns inte en tillstymmelse till ånger hos mig idag, skulle jag överhuvudtaget fundera på det så behöver jag bara se på mina barn för att få bekräftat att mitt val är det rätta. Och då har jag ändå slagits , ganska länge, mot en oförstående omgivning av pappas bekanta.

-”Hur kan du inte ställa upp för din gamla pappa, han är ju ändå din pappa.”
Men att ge sig själv titeln pappa räcker inte för att vara en pappa. Att ställa krav på sina barn att de ska finnas där kan man inte göra egentligen. En kollega till mig, vars fru också brutit med sin pappa, beskrev alkoholisten så här:

-Han spelar antingen på dina medlidandekänslor med orden ”Tyck synd om mig jag är så ömklig, eller så tror han sig vara allas kung och alltid veta bäst”. Precis det stämmer på min pappa. I många år kunde an ge mig hjärtblödning genom att ringa och berätta hur ensam han var och hur dåligt han mådde. När det inte längre fungerade betedde han sig som om jag var hans tjänare och krävde att jag skulle finnas där.

Allt går till en gräns och det är därför jag med sorg läser att Livsemdelsverket drog in rekommendationerna om att inte amma med vin i kroppen. De skriver att man kan dricka upp till fyra glas vin i veckan…

Om man behöver dricka vin när man har ett spädbarn ska man nog ta sig en allvarlig funderare (helst innan man skaffar barn) om man verkligen är redo för barn just nu.

Om man slutar amma enbart för att kunna gå ut på krogen bör man nog också ta sig en funderare på
om man är riktigt redo just nu.

Barn och alkohol hör inte ihop, alls!

Och om man måste dricka fyra glas vin i veckan så bör man nog fundera på om man inte har lite mer att fundera på än om huruvuda man är redo för familjebildning eller inte!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Skönt att du inte träffat någon som slutat amma pga krogsug. Nä, det har inte känts bra med de jag mött. Och fyra glas i veckan… Det är ju jättemycket! Dricker vanliga svenskar så mycket en vanlig vecka? Är det standard?

    Lika otäckt är storstadsfenomenet (som jag upplever det bland bekanta) att man kan dricka en hel del även med bebis i magen. Och de blir mycket provocerade (även deras män) när jag stillsamt valt att avstå även minsta champagnebubbla, vare sig med barn i eller utanför magen. Det har varit riktigt läskiga stunder…

  2. Nej ”vanliga” svenskar dricker inte fyra glas varje vecka (cirka en flaska)men det är vad LMV tycker är okej, helt galet faktiskt.

    Ja själv drack jag inte ens ICAs cider för jag vet hur dåligt jag skulle må om något hände och jag hade druckit även om den innehåller minimalt med alkohol. För mig är det självklart at välja bort det när jag är gravid och ammar.

    Jag tycker nog de inte blir så provocerade här, men nog tycker de att jag är konstig. Det spelar ingen roll för för mig är det viktigast vad mina barn mår bäst av 🙂

Kommentera

