Tafsa inte på min bebis …

Jag har träffat dem många gånger, de utmattade nyförlösta som med hålig blick sagt …”Nu rymmer jag” för de är så trötta på folk som ska komma över, stöka ned köket och peta på deras bebis. Egentligen är de förstås stolta över att folk tittar men det blir plötsligt väldigt påfrestande att både vara värdinna, leende mor och stå ut med alla de moderskänslor som sköljer över än.

De känner att de inte får vara som de vill eller göra på ditt sätt för att alla andra säger sig veta bäst. Jag säger ”Skönt att jag är omföderska, tafsa inte på min unge förrens jag är redo!”

Vänner och släkt är väl en sak, men när folk börjar ta med sig sina bekanta eller liknande då måste man definitivt stoppa ned foten. Ja även om du är förstagångsföderska eller kanske särskilt då, då har du ju ingen aning om hur det ska kännas innan. Vill du inte så säg ifrån och du, de kan faktiskt titta på håll också.

Jag har sagt till dem hundra gånger att de måste våga säga stop och så får jag höra hur de får okvädningsord av folk för att de inte vill att andra ska bära omkring på deras bebis. Alltså …folk!!! det är ungefär som de där jobbiga tanterna som ska komma och peta Adde på kinderna på konsum för att han är så söt. Hallå …liksom, jo vi vet att han är söt men skulle ni gilla att en främling nöp er i kinderna??? Sluta tafsa på mina ungar … om jag inte gett er lov till det, fråga åtminstonen först!

Och herregud låt mammorna få sin tid, ni kommer att få bära på bebisen. det kommer att vara tider då mamman nästan ber er bära på bebisen, men låt de nyförlösta stackarna bestämma själva!

Som sagt det är skönt att man är omföderska,nu vet jag åtminstonen vad som känns rätt.

Och bara så ni vet så jag är också en sån där som helst bär min bebis själv, särskilt i det här mammabluesbabysbiffarstadiet som jag befinner mig i just nu, men vänner är givetvis välkomna att kika på henne, fast de får gärna ringa innan och boka tid och … ska jag vara helt ärlig får de hemskt gärna ta fram (och undan)sitt eget fika.

Vattenkokaren och fikabröd finns i köket *blinkar*

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Efter tredje ungen har bekanta vant sig med att de inte ”får” vår unge. Våra barn har varit med oss. Ok för enstaka besök i nära vänner/släktingars famn, men här ska inte vandras från famn till famn. Det får bli när barnen bestämmer själva!

    Och det funkar! Vi har trygga ungar som kan säga nej – och ja – till att kramas, sitta i knä.

    SJälvklart ska besökare fixa fikat. De bör sessutom helst själva ha med sig fikat. Ännu bättre är de som ringer och undrar vilken pizza man vill ha! Eller som istället för blommor har med sig några matlådor. Fram för såna vänner!

Kommentera

