Laga egen mat

Jag har ju nämnt några gånger att folk är duktiga på att tala om vad man orkar eller inte när man är gravid eller mamma.
En av de saker folk här störde sig på var att jag aldrig gav Adde burkmat.
Jag kokade allt själv, från smakisar till dagens mål och jag gör det för att jag vill att han ska få den bästa och färskaste maten (med mina mått mätt).
Många kommentarer fick jag då, men jag minns en särskilt när en förälder sa:
”Ja om man bara har en unge så orklar man kanske, men jag som har två har inte tid!
Jag tänker såhär, att om jag, eller mannen, ändå ska , till exempel, koka potatis och steka en kotlett, är det verkligen så svårt att slänga ned lite palsternackor för att sedan mosa dem med mixern när Ida börjar smaka på maten?

Det tar kanske två minuter extra, om man ska ta till det hela i överkant.Det känns faktiskt som om jag har två minuter över för att slippa den unkna burkmatslukten i köket. När barnen sen blir större, ja då är det ju vanlig mat, som vi äter, fast lite mindre kryddad. Det jag gjorde då var att vi vuxna fick salta maten på tallriken i några månader.

Ska jag vara helt ärlig så försökte vi ta med oss burkmat på en resa någon gång, helt enkelt för att de kunde transporteras i rumsvärme. Adde spottade och fräste vid öppnandet av burken så mamma fick ta fram en ny strategi. Vi frös mat i små plastburkar (från babybutiken) och så la vi dem frusna i väskan vilket gjorde att de hade tinat först när de skulle ätas och så fick vi ju ändå micra dem på något kafe ibland.

Nu har i allafall en vis människa tagit fram en kokbok för barnmat. Det står på alltombarn idag. Det är definitivt något du ska titta på om du är intresserad av att laga själv.
Kom ihåg, om du vill köpa burkar så gör det men precis som vi som inte köper burkmat inte ska säga åt er att laga mat så låt oss som lagar maten få göra det …

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Jag klarade inte heller av barnmatsburkarna som vännerna kom släpande med. De luktar inte gott! Tyckte inte heller att det var svårt att laga maten själv. Alla recept jag använde till lilltjejen la jag upp på min blogg. Då insåg jag hur LITE mat man ändå behövde laga.

    Körde också med frusna burkar när man skulle iväg. Då snodde jag gärna vännernas kvarlämnade ”sopor”. För glasburkarna är onekligen bra att micra!

    Jag tar gärna fler recept från dig såsmåningom när du börjar laga till Ida (det år LÅNGT dit! 🙂 )

Kommentera

