Vad skäms du för?

I dag på alltombarn kan man läsa om att föräldrar skäms mest när de tappar tålamodet på sina barn.

Konstigt vore väl annars?
Innerst inne vet det flesta ju när de går över gränsen, när de fräst lite för mycket och varit lite för tjuriga. Själv skäms jag också över att jag har så dåligt tålamod (i mitt tycke) med Addes trots. Jag har hört att jag har en ängels tålamod av de andra mammorna men själv så känner jag värdelös den där gången när jag bråkat med Adde för att han trotsat, trotsat och trotsat.

Nu är vi ingen skrik och gapfamilj men jag kan ändå känna att jag kanske borde vara med pedagogisk ibland. Fast det gör väl alla. Utom möjligen ett av puckona som hade kommenterat artikeln på alltombarn och säger att ”Ett barn ska inte upphöjas till föräldranivå. Mamma och pappa har rätt vara sura och rätt att visa att det är ungens fel också. ”

Det den personen inte har begripit är att det är förälderns skyldighet att varsamt vägleda sitt barn in i livet och visa vad som är rätt och fel, det kräver övning, det händer att man går vilse ibland men det är baske mig föräldrarnas skyldighet.

I lvrigt håller jag med artikelförfattaren om att vi mammor tenderar att vila för lite. Själv har jag satt i rutin att sova med barnen mitt på dagen när de sover lunchsömn och idag när farmor varit och roat Adde så skulle jag ha gjort en massa nyttigheter men sanningen är att Ida och jag tagit en promenad resten av tiden har vi sovit.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

