Recension: Kommisarie Tax

Kommisarie Tax vill inte vara med, han skulle nog hellre spela på sin Saxofon än lösa fallen om han fick välja. Adde vill inte heller vara med, grävskopan, barnvagnen och kompisarna var betydligt trevligare!

Ja vi var alltså och såg föreställningen Kommisarie Tax häromdagen. Föreställningen skulle passa från två år sa parkpersonalen. Jag kan knappast påstå att jag håller med.

Betyg:@
Kostnad: 0:-
Plats: Parkleken Nybygget

Det är en tvåmansteatershow med författaren till Kommisarie Tax böckerna Elsie Pet´ren och hennes kollega NickMalmeström. Den spelas utomhus och handlar om hur kommisarien löser fallet med den försvnna snuttefilten och godiset.

Det är mycket musik och passar förmodligen lite större barn bättre, men Adde och kompisarna Josefin och Olle stod ut ungefär i fem minuter (Adde har mer teatertålamod än så i vanliga fall) innan de sprang iväg och lekte med pinnar.

Elsie, som spelar de flesta av rollerna själv, hade mycket mörka kläder och gapar ganska bra. Till exempel reagerade Adde starkt på att hon ofta sa med väldigt ilsken hög röst ”Tyst med er” till den främre raden med barn. Adde tycker nog inte att man pratar så med barn.

Adde sprang gråtande upp i min famn och sa:

– Ajabaja tanten, Inte så.
När han satt i min famn sa han vidare:
– Inte skrika tanten, ajabaja!

Efter att ha lugnat sig och lekt med kompisarna en stund så ville Adde fortfarande inte se (trots att han normalt sett är rokig i musik och sång), istället sa han:
– Gå gopapa (se på grävskopan vid bygget en bit bort.
Mamma: Vill du gå hem Adde?
– Jaa, ajabaja tanten, tanten läskig!

Dessa sista ord får summera föreställningen som dock klarar sig undan med ett förskräckt @, eftersom vi normalt sett uppmuntrar kulturupplevelser för små barn!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Elsie Petrén

     /  augusti 21, 2008

    Jag läste en recension som ”Addes mamma” gjorde på min föreställning om kommissarie Tax. Jag beklagar verkligen att Parkleken hade rekommenderat föreställningen från 2 år. Jag är själv alltid väldigt tydlig med att den lämpar sig från lägst från 4 år och förstår om Adde inte tyckte om det han såg. Han var helt enkelt alldeles för liten.

Kommentera

