Tänk om ….

… förvirrade mammor inte slöt sig som jag gjorde med Adde

När Adde föddes upplevde jag ett virrvarr av tjat från omgivningen, ovälkommet tjat eftersom människor, tydligen, spontant måste berätta vad som är bäst för just den här nyblivna mamman och just det här barnet. de menar förstås väl, men tänk vad skönt om de kunde knipa igen och vänta på att bli tillfrågade? Det blir för mycket, faktiskt så mycket att i alla fall jag slöt öronen oich inte lyssnade på det som var bra heller.

Fast å andra sidan skulle de som blir tillfrågade kunna svara mer rakt och inte så flummigt på allt. För allting är tydligen helt normalt hur mammor än mår, hur de än gör. Visst det handlar om att skapa en trygg mamma, men hur förvirrad blir inte en sån som jag om jag alltid får höra att det jag själv tycker är konstigt är helt normalt.

Några mammor omkring har fått förlossningsdepressioner och fått vänta länge på hjälp eftersom de som arbetar med det hela bara svarat Ja, det är normalt när de sagt någonting om sina känslor.

Jag önskar ibland att jag hade haft samma erfarenhet då som nu, att jag vågat lyssna på det jag lärt mig i arbnetet med barn. Herregud vad mycket bättre jag hade mått då.
Tänk om om inte fanns … då hade vi ju å andra sidan inte lärt oss några läxor av våra misstag.

Ta till exempel min enorma revirkänsla när Adde föddes. Jag ville bara gömma mig med mitt barn och det dröjde månader innan jag gick ut utan barn, inte ens för att handla. Jag tog allt nattvak i flera månader för sambon måste ju få sova han som jobbar …

Jag var ett mjölkstinnt vrak … efter ett tag. Grät och mådde dåligt, men vet ni vad de sa?
Jo det är helt normalt!

Till och med jag förstod att det här inte är normalt, men istället för hjälp fick jag höra att det skulle vara så här. Tänk om någon på BVC sagt: ”Nu går du och handlar en tidning själv idag, utan barn och inatt så går du ut ur sovrummet, stoppar i öronproppar och ölåter din man ta halva natten.
(öromnproppar eftersom jag vaknade vid exakt varje rörelse som Adde gjorde.)

Tänk om en endaste en sagt: Pumpa ut mjölk för bövelen och låt din man mata medan du sover en stund!

Tänk vad klok personen var som sa:
Se till att dela på natten, du har ett jätteviktigt jobb på dagen att ta hand om ert barn. Han ska faktiskt bara jobba!

Tänk om jag hade vågat lyssna!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

