Äter inte ungar grönsaker alls?

Kan inte ni lova mig två saker?
För det första lär era ungar vad palsternacka och pepparrot är, typ!
och så … lär dem laga några enkla maträtter.
Eller åtminstonen koka tevatten utan micro/vattenkokare.

Idag på konsum satt det en ung herre i kassan, kanske 18-20 år. Varje grön/rotsak jag hade köpt frågade han vad det var … Palsternacka, jordärtskockor, svartrötter, selleristjälkar.
Jag tänkte genast ”Hjälp” kan de ingenting de där ungdomarna.
Visst kan det kanske tyckas som onödig kunskap att veta vad en palsternacka är, men om man ser till hur våra matvanor har förändrats så bör man som förälder ta på sig att lära sina barn grundläggande matkunskaper.

Jag har skrämmande exempel på hur barn inte fått lära sig enkla saker som att koka te, ägg, eller steka köttbullar.
Allvarligt kan ni tänka er att en 15-16 åring inte kan steka köttbullar? Jag har haft sådana praktikanter, ja jag har till och med haft en praktikant som påstod sig vara okunnig i att koka te eftersom hon hade microvågsugn hemma och bara hade använt den.

Jag blir så trött! Är det inte en självklarthet att lära ungarna vanlig hederlig matlagning? Okej, om man undantar puckon som tant Skugge (Som inte vill ha sina barn i köket för att det blir kladdigt!!!) så hoppas jag att majoriteten har för avsikt att lära sina barn enkla saker i köket?

För det är skrämmande när en arton-tjugoåring inte vet vad en palsternacka är och när en 16 åring inte kan använda spisen för att koka upp te.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Lovar!

    fast jag har nog aldrig köpt en pepparrot själv…

    Inledde morgonen med att låta fyraåringen fixa en rabarberkaka. 1½-åringen är en rackare på att köra elvisp!
    Nu ikväll fick sexåringen tutta eld maten (eldbiffarna på http://www.glutenfrimat.se).

    Jag skulle nog inte kunnna bända loss mina barn från köket ens om jag ville…även om de inte direkt kan beskyllas för att vara grönsaksätare. 🙂

  2. 1 av två är ju inte illa 😉

Kommentera

