Pedagogik och varför då åldern …

I dag fick jag en påminnelse om vad som snart ska komma … ”Varfördå-åldern”.
Ja du vet när barnet besvarar allt man säger med ”Varför då?”
I dag vid plaskdammen satt jag med Ida i skuggan när en tre-fyra-årig flicka sprang fram.
– Har du en bebis?
– Ja det har jag.
– aha, varför då?
Jag hajade till, var inte alls beredd på motfrågan och kände mig inte så pedagogisk när jag svarade:
– Ja precis som din mamma och pappa längtade efter att få dig så längtade jag och min man efter en bebis och då fick vi Ida.
(jag fasade plötsligt för fortsättningsfrågan, men hon konstaterade lugnt att jaha så var det nog.)
Efter en stund kom hon tillbaka, då hade jag börjat mata Ida och flickan sa:
-Dricker hon nu?
-Ja det gör hon.
– Aha varför då?
-Ja när en bebis är hungrig eller törstig så dricker den.
-Ur tutten?
-Ja ur tutten.
-Varför då?
-För att bebisar mår bra av mjölken som finns i tutten.
-Aha … Gör det ont?
-Nej det gör inte ont alls.
-Varför då?

Jag insåg plötsligt att ”varför då åldern” gärna får vänta ett tag för jag är tamig sjutton inte redo!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Den där åldern uppnådde Ellen vid sisådär två, den var inte rolig, jag trodde jag skulle bli tokig och jag kan lova att alla gånger var jag inte pedagogisk… Mången gång uttalades orden ”säger du varför en gång till så blir jag vansinnig”…

  2. hahaha 🙂 jag kan tänka mig det.

Kommentera

