Kvinnofälla … mhm

Jag fick en länk till en fantastiskt bra ledare på världen idag (En tidning som jag normalt sett inte läser, men men). Det handlar om den såkallade kvinnofällan. Ni vet det där som vi som valt att ha barnen hemma länge får höra att vi hamnat i.

Ruben Agnarsson skriver bland annat;

”Utifrån en retorik som betonat kvinnans frigörelse och vikten av ekonomisk självständighet i förhållande till make och den egna familjen, har en stor majoritet av Sveriges kvinnor lockats ut i förvärvslivet. Många av dem har därmed blivit anställda i den offentliga sektorn, med sysselsättningar inom vård, skola och omsorg, där de utfört uppgifter som inte varit alltför olika dem som de ”frigjorts” från och tidigare utfört i hemmet.

Logiken i detta ser ut så här: Att utföra vård och omsorg i statens regi har i Sverige varit betydligt mer prestigefullt än att utföra omvårdnad i familjens regi. Att ta hand om andras barn blir därför angeläget och vackert, men inte att ta hand om sina egna. ”

Visst är det märkligt att det är så, och sorgligt. Det är inte värdefullt att ta hand om det viktigaste vi har. Nu har jag ju själv förstått att jag inte riktigt platsar i kvinnofällsbilden, för när folk, lite föraktfullt, frågar en hemmamamma:
-Vadå är du hemmafru eller …? så räknas det (tydligen) inte om man som jag pluggar/frilansar.
För när de får veta att jag gör det så säger de:
-Men det är ju bra, då gör du i alla fall någonting.

Som om att ta hand om sina barn inte var någonting då?

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

