Om grönsaker är nä. nä, nä då?

Någon har frågat alltombarns Katerina Janousch hur de ska låta bli att övergöda sina barn. För det första kan man ju undra, när man läser frågan, hur sjutton de tänker. De frågar i princip ”Vi ger barnen glass och godis och inga grönsaker, hur ska vi göra för att de inte ska bli feta!” …
Jag har ett förslag *räcker upp handen och hojtar ivrigt*
-SKIPPA GODISET OCH GLASSEN (jäkla puckon!).
Det verkar ju onekligen som om man har missat något om man berättar vad man gör för fel och sedan inte löser problemet själv.
Nåväl, Katerina kom med samma förslag på lösning plus att de skulle ge grönsaker. Det är bara det att just det här med grönsaker funkar inte här, inte ens hennes tips om att :”Vad det gäller grönsaker har jag ett kanontips, som vi kört mycket med, det är att skära gurka, morötter, paprika i bitar, garnera med minitomater, blomkålsbuketter, och servera innan måltiderna! Som snacks. När ungarna är hungriga äter de typ vad som helst och fyller de magarna med grönsaker innan maten blir det ett dämpat sug efter mat/sött. Våra barn äter alltid en skål med gurka/morötter innan maten. På det sättet får de också i sig grönsaker och man kan koppla av.”

Så hungriga ungar äter typ vad som helst?
Eeeeh, inte min unge, när han är hungrig så äter han definitiovt inte vad som helst, får. Och till ”tycker om -hörnan” hör definitivt inte grönsaker och särskilt inte i en skål när man förväntar sig kött!
I mina försök att få i honom grönsaker så får jag purea dem …ja fast han är två och ett halvt. Men puread palsternacka, sötpotatis och morot funkar faktiskt. Tomat och gurka har både vi och svärisarna prövat med men det är tröstlös, till och med när han är hungrig och de är bitade i skål!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Här har vi också svårt med grönsaker, Ellen menar på att ”hon tycker om men vill inte ha just nu”, yeah right… Dock kanske Katerinas tips skulle fungera här för jag kör lite med det redan. Ellen vill alltid vara med och hjälpa till när jag lagar maten vilket hon gärna får vara. När jag står och skär grönsakerna äter hon, inte tomat men allt annat i princip, i eller till maten äter hon dock inte. Annars är det puré som gäller här också, jag puréade broccoli en gång men när jag gav Ellen maten satt hon och kollade på den, tittade sedan på mig och sa ”det måste vara broccoli”, där fick jag för att jag försöker luras… 🙂

  2. Äh, ungar ska vara skeptiska mot mat, det är ju inbyggt. Man måste prova pyttelite typ 100 gånger för att vara säker på att inte dö. Ren och skär stenålderslogik som är djupt inpräntat.

    Jag kör med tvång på en lillfingernagelliten bit av de läskiga grönsakerna, och fri tillgång på de som kan tänkas slinka ner. Stora tomater går bort, körsbärstomater går bra. Rivna morötter är pest, i stavar går an vid grav hunger. Lurar i riven morot och ibland palsternacka i köttfärssås, köttfärslimpa, köttbullar… Grön potatismos (hälften broccoli) går hos en del i familjen (tjejerna).

  3. Helt rätt. Socker kan barn få avstå. Det är något vi föräldrar har hittat på som ”mutor” till barn. Fett däremot förbränner de lätt med sitt spring. Sen vet jag inte om lättmjöjk i skolan är rätt väg. Karin Ahblorg skrev en gång att en maträtt med 3% fett är MAGERT. Sant så! Det är alltså den röda ”feta” mjölken… Suck.

  4. en tanke bara är ju att just socker är vi lite förhysteriska om …när min generation var liten sockrade vi både flingor och pannkakor. å andra sidan åt man godis en ggn i veckan plus ev kalas och bullfika ibland. Sockr är ju farligast för tänderna och med tandborstning så kommer vi ju åt det.

Kommentera

