Ensam i New York

Skulle du låta din 9-åring åka tunnelbana ensam i New York? Jag tror att de flesta som någon gång besökt staden skulle förmodligen säga ”Nej”. Men kolumnisten i New York Sun tyckte annorlunda, enligt en artikel i Aftonbladet lät hon sin nioåriga son ta tunnelbanan och bussen från Upper East side kring Central Park till en helt annan del av parkens lägenhetsområden där deras lägenhet fanns.
Sedan skrev hon om det i sin kolumn och kallas nu USAs sämsta mamma.

Jag tänkte att det är bäst att jag läser hennes blogg och ser vad hon har att säga om det hela. Bland annats kriver hon:
”Var jag orolig? Ja lite, men är inte New York idag lika säkert som det var 1963? Dte är ju inte som om vi lever i Downtown Bagdad”

Som du förstår blev jag inte direkt övertygad när jag läste hennes blogg, visst kanske många överbeskyddar sina barn (vilket hon menar att vi gör), men att släppa en nioåring ensam i New York är inget att rekommendera. Tyvärr visar hon sig vara extremt ansvarslös när hon i sin blogg säger:

”Om jag gav honom en mobiltelefon? Nej det gjorde jag inte, jag ville inte förlora den.”

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Jag håller med dig. Jag skulle för det första aldrig förlåta mig själv OM något hände men dessutom så är vi vuxna till för att vara den sansade rösten, som säger nej även om barnet hemskt gärna vill därför att de saknar säkerhetstänket som vi vuxna förskanskat oss genom livet. Barn SKA inte behöva utsättas för _möjligheten_ att råka illa ut om det kan förhindras. Nej, det var verkligen dåligt omdöme att låta honom åka själv.

Kommentera

