Amma länge … eller för länge!

Det här med amning är ju ett hett ämne. Vissa har fått amning på hjärnan och gör inget annat än tjatar om hur bra det är, och resultatet blir, ibland, att den som inte kan eller (ännu värre) inte vill får ångest. Sedan tror jag att många missuppfattat det här med amning och närhet eller menar de att en pappa inte kan ge närhet och tröst bara för att han står utan tuttar?

Jag fick kämpa med amningen med båda barnen, med Adde(som ammades till tio månader) fick jag kämpa för att orka. Han åt med 90 minuters mellanrum dygnet runt.

Ida fick jag kämpa med för att få igång amningen men hon ammas mer regelbundet och när det blir för mycket finns det utpumpad mjölk/eller ersättning för pappa att ge med sked.

Jag undrar såvarför något som är naturligt väcker s¨starka känslor, någon hade blivit utkastad från ett Cafe, en annan tillsagd(på en restaurang) att gå och amma på toaletten. Jag förstår inte varför endel människor inte tål att se små barn få mat. Själv gillar jag inte att slänga upp tuttarna hur som helst, men med ensjal och lite diskretion matas Ida på de mest märkliga ställen.

Men … så läser man en sån här artikel på alltombarn. Och jag blir äcklad, jag fattar inte hur fan man kan amma sin fyra och femåring.

Inte ens Adde vill ha tutte fast han vet att Ida får mat från den.Han tycker nog det är lite fashinerande att hon äter på mamma men för det mesta är det bara helt okej för små bebisar äter ju på mammas tutte liksom.

Var går gränsen, för mig går den när barnet blir en liten person när det inte längre är ett spädbarn som är beroende av min mjölk. Jag slutade amma Adde vid tio månader eftersom han inte längre ville ha tutte när det fanns majskorn, kött och potatis.Några jag känner har ammat längre ända upp till två år , men där har gränsen gått eftersom de anser att barnen är för stora.

Den här artikeln får mig att vilja kräkas, är det konstigt?Jag tror inte det, det finns väl ingen forskning som säger att en femårings huvudföda bör bestå av brösmjölk? Kanske ammar hon inte för att ge dem mat? Men tror hon själv (eller någon annan) verkligen att barnen mår bra av det här?

Hon säger ”Som mamma har man ansvar för barnens hälsa. Jag ser det som min plikt att amma.”
Barnens mentala hälsa borde väl också räknas in, för hur sjutton tror ni att ett barn mår om det lever så. Jag tror knappast att det är för barnens skull hon ammar, vad tror du?

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Och vad skulle kunna hända med barnen menar du?

  2. psykiska men förmodligen. Själv skulle jag säkerligen ha fått det om jag blivit ammad så länge 😉

  3. pinglan

     /  juni 18, 2008

    tror inte barn mår bra av att ammas förlänge, det är inte naturligt att amma ett barn som kan äta själv anser jag. sen detta med att folk tar illa vid sig när det ammas i tid och otid. jag anser att det är ohyfsat att slänga fram tutten när man sitter på resturang elr likanden. jag vill inte behöva se nåns tutte när jag äter, då kan jag gå på såna ställen där man serverar topless.

  4. Men om någon ammar på restaurang och har en filt över är dte ju inte direkt så att tutten är framme. Det är det jag inte förstår varför tolererar man inte att det ammas diskret? Det handlar ju inte om något sexuellt som en toplessbar utan om att mata ett barn!

  5. Alltså, för en del mammor så handlar det kanske om att visa sitt värde genom att amma länge – tvångsamma, visa upp.

    Men jag känner flera som ammat 4- på väg mot 5-åringar. Och de är väldigt vanliga människor som inte alls trodde att de skulle amma så länge. Som håller ganska tyst om det, eftersom de är rädda att få kommentarer som att barnen skulle bli knäppa eller liknande. Barnen trivs med det, det är INGET konstigt eller onaturligt över situationen. Över två-tre år så ammar man väl inte så mycket offentligt. Min snart tvååriga dotter ammar jag nån gång varje dag. Jag är väl inte jätteintresserad, men hon njuter så uppenbart av både stunden och mjölken, så hon får nog hållas några månader till. Kan det finnas någon fördel med att amma länge, så ställer jag upp på det. Jag hoppas så att döttrarna kan få slippa, eller åtminstonde skjuta på, allergier och intoleranser. Kan det dessutom skydda mig mot sjukdomar är det ju en bonus.
    Nån anledning måste ju naturen ha till att vi kan amma länge. Man behöver inte göra det så upphaussat. De som kan och vill amma, gör det. De som det inte funkar för – skippa. Det finns gott om mjölkersättning.

    Amning att bli störd över offentligt är väl vad man gör det till. Man kan amma en nyfödd ”provokativt”, likaväl som man kan amma en treåring utan att någon märker det.

  6. lillai

     /  juni 19, 2008

    Stackars unge

  7. Nja jag vet inte riktigt vad du menar med ”vanliga” människor här. jag har svårt att tro att gemene man (vilket jag anser är de vanliga;) ) tycker att det är normalt.
    Jag tror dessutom att barnen längre fram kan må dåligt av att bli ammade så länge. Nu har jag ingen forskning som jag kan hänvisa till att det är så, men jag har å andra sidan inte sett någon som visar att en fyra-femåring bör ammas heller. det finns ju en anledning till att människan får tänder och börjar lära sig att äta själv och jag tror ingte att en fyra-femåring är kapabel att själv bedömma amningens konsekvencer det anser jag är de vuxnas skyldighet.
    Precis som djurmödrar lär sina barn att äta annan föda, bör vi människor lära våra barn detsamma.
    tycker jag!

  8. Det jag inte blir helt klar över, det är vilka men man kan drabbas av som långtidsammad.
    Självklart ska inte amningen vara enda födan när man kommer över halvåret – då brukar ju barnen själva vilja testa det vi stoppar i oss. Men nya rön (kolla läkartidningar) visar att innehållet i bröstmjölken förändras och anpassas till barnens ålder/behov. Den blir alltså mer näringsrik ju äldre barnet blir. Det tycker jag är jättehäftigt.

    I helgen träffade jag en 4½ åring som tuttar lite varje morgon. Jag frågade henne hur det smakade. ”Som pannkakor och glass!” var hennes glada rop. Jag kan inte tycka att det är otäckt. Det är ju fint! Vilket vackert minne att ha av sin mamma.

    Sen skulle inte _jag_ stå ut med att amma så länge. Men jag tycker att det är varje familjs val.

  9. Eh Nej jag har inte hittat en enda vetenskapligskrift som säger att den blir näringsrikare med tiden. Tvärt om faktiskt att den mest näringsrika maten kommer i början och att den tunnas ut senare ju äldre barnet blir.

    Dessutom verkar det konstigt om människan vore det enda däggdjur som hade näringsriktigare mat ju äldre ”ungen” blev eftersom meningen är ju att man ska lära barnet äta själv.

    Jag tror att man psykiskt kan må dåligt ju äldre man blir om man ammat så länge som i artikeln, helt enkelt eftersom det sätter spår hos barnen från fyråaårsåldern minns man ju i vuxen ålder .

    Amma länge, ja till tvåår kanske, men sedan börjar det bli en liten person som SKA lära sig att äta fast föda liksom. Jag tycker inte att mellanmål från tutten vid 4,5 års ålder är okej. Man ammar inte för barnets skull utan för sin egen då.

  10. Ok, nu orkar jag inte leta efter den där nya forskningen. Man kan läsa lite mer på http://www.amningshjalpen.se/foreningen/smabarnsamning.ppt
    dock har inte de heller nån referens till artikeln om näringsinnehåll.
    Och blir man stressad av att läsa länken, bläddra fram till sida 16. 🙂

    Här under är lite siffror & fakta från kellymom.com, så får ni söka huvudkällan själva… Helt onyttigt verkar det i alla fall inte vara. Vilka psykiska men man får fattar jag fortfarande inte. Bröstfixering? Inte kunna titta på sin mamma utan att bli hungrig? Bli nervös av kall mjölk? 🙂
    Helt ovetenskapligt kollade jag på jobbet idag. Av 4 familjer är det i samtliga den unge som ammats längst (oavsett plats i skaran) som är mest socialt kompetent. Dock var ingen ammad längre än 26 månader.

    * ”Human milk expressed by mothers who have been lactating for >1 year has significantly increased fat and energy contents, compared with milk expressed by women who have been lactating for shorter periods. During prolonged lactation, the fat energy contribution of breast milk to the infant diet might be significant.”
    — Mandel 2005

    * ”Breast milk continues to provide substantial amounts of key nutrients well beyond the first year of life, especially protein, fat, and most vitamins.”
    — Dewey 2001

    * In the second year (12-23 months), 448 mL of breastmilk provides:
    o 29% of energy requirements
    o 43% of protein requirements
    o 36% of calcium requirements
    o 75% of vitamin A requirements
    o 76% of folate requirements
    o 94% of vitamin B12 requirements
    o 60% of vitamin C requirements
    — Dewey 2001

    * Studies done in rural Bangladesh have shown that breastmilk continues to be an important source of vitamin A in the second and third year of life.
    — Persson 1998

    * It’s not uncommon for weaning to be recommended for toddlers who are eating few solids. However, this recommendation is not supported by research. According to Sally Kneidel in ”Nursing Beyond One Year” (New Beginnings, Vol. 6 No. 4, July-August 1990, pp. 99-103.):

  11. Jojo upp till två år så är det ju heltr okej att amma enligt läkarvetenskapen, det har jag också hört, det är bara sen den förlorar sin näringsriktighet.

    Hehe angående social kompetens och långtidsamning …eh jo när bananimporten tidigt 1900 tal så var det många flera barn som föddes i landet.
    Då kunde man läsa att bananimporten ökar barnafödandet … man kan bevisa allt med lite statistik;)

    haha nervös för kall mjölk …thats it 😉 !

    Jag har ju inga vetenskapliga belägg för det, men jag TROR att man kan må psykiskt dåligt dels av att barnet blir medvetet om att andra barn inte gör så (att det inte är normalt) men också av att barnet inte får den uppfattningen om att mammans kropp är mammans. Kanske kan det leda till att barnbet själv inte vet när man får sätta gränser för sin kkropp.

    Men jag pratar inte om tvååringar här utan när man ammar barn i ålder som de kan minnas när de bloir större (fyra och så) även om jag själv aldrig skulle amma en treåring heller.

    Har börjat med sjal nu;) Tack för tipset det funkar jättebra för min stackars inflamerade axel:)
    Nej jag tror faktiskt att det kan vara li

  12. okej att stava på litet tangentbord var inte min grej hmm

  13. Kul att du hittat sjalen! Visst tänker man ”varför gjorde jag inte det här tidigare”! 🙂

    Jag förstår dina argument för kroppen. Jag kan tänka liknande när det gäller de mödrar som tillåter sina barn köra ner handen innanför tröjan och känna efter LÅNGT efter de slutat amma. Där tycker jag att det brister i kroppskännedom.
    Å andra sidan har man ju varit _en_ kropp så länge… Men vid amning så är man ju två som medtycker. Det är det ju inte när ungen bryter sig in under tröjan inbillar jag mig.

    _Själv_ vill jag inte heller amma över två- och ett halvt – tre år. Tror att lillsnäckan själv håller på och trappar ner, det blir nog inte så länge till. Tänkte vid första barnet att om jag stod ut i 8 månader skulle jag vara glad, men så blev det bara så självklart och okrångligt.

    Ps, min snart femåriga dotter dricker inte kall mjölk… 😀

Kommentera

