De har sockerberoende barn ..eh nä nu …

Tänk vad folk hittar på. Jag läste på ett familjeforum en lång tråd om barn och socker.Minns tyvärr inte var jag hittade tråden men jag minns några av inläggen. Bland annat skrev trådstartaren. ”Mina barn ska aldrig få godis för då lär de sig smaken av socker och blir sockerberoende”.

Alltså ursäkta en gammal bakåtsträvande surtant här men när jag var liten, på sisådär 70/80 talet så fick vi socker på flingorna, socker/honung i te, socker på pannkakorna, och godis på lördagarna. Dessutom hände det att man fick en och annan kaka eller bulle när de vuxna fikade, eller glass på sommaren.

jag har haft ett (1) hål i en mjölktand när jag var fem under hela tiden. Och mitt favoritgodis i dag är inlagd vitlök, solrosskott, makadamianötter, pistagenötter och all slags frukt. Visst äter vi någon form av godis/snacks här också. jag är tokig i choklad (särskilt under veckan i månaden) och saltlakrits men jag skulle knappast kalla det sockerberoende eftersom godisintaget sker då och då (utom under fotbollsEM då det vart lite väl ofta!).

Jag menar inte att föringa sockerberoende, jag tror att en del har svårt att säga stop. En kompis till mig kan äta kopiösa mängder godis. Har hon godis hemma kan hon inte sluta äta förren det är slut. hon kan sätta i sig en hel ask chokladpraliner på några timmar, och en hel burk nutella (ni vet den där slemmiga chokladsörjan man har i bakningen).

Jag tror dock inte att barn per automatik blir sockerberoende om de får smaka godis någon gång ibland. Även om Adde inte fått äta godis ännu utan bara bulle, glass ibland. men självklart kommer han att få lördagsgodis och kanske någvot extra godis när vi ser på fotbolls VM, eller går på bio, ja i vet.

Jag tror att om man säger att mitt barn aldrig ska få smaka någonting då har rädslan för ett sockerberoende gått på tok för långt.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

