Hur förklarar man för ett barn?

Ni som läser min pysselblogg har kanske läst att min pappa har hamnat på ett sjukhus och aldrig kommer hem. Hur förklarar jag mina tårar för Adde på ett vettigt sätt?
Jag pendlar just nu mellan ledsenhet och neutralt fixar läge och ibland kommer tårarna fast jag inet vill. Inte så mycket för att det är som det är utan (som jag tror) av samma anledning som alla barn gör när det är dags för deras föräldrar. Just det faktum att på något sätt försvinner den där dörren till barndommen som alltid fanns där.

Dörren med minnen som man skulle kunna öppna och kliva in i, där lukter, känsla och minnen finns i sin elhet. Om ni förstår vad jag menar. I bland slår det mig hur hoppet om att pappa ska sluta dricka ändå fanns där och då blir jag väldigt ledsen. Adde frågar så klart.
– Mamma ledsen? och ibland, vilket sliter i mitt hjärta:
– Mamma ledsen Adde/pappa?

Hur förklarar jag att jag är ledsen nu? Jag har sagt:
– Nej mamma är inte ledsen på Adde mamma är ledsen för att mammas pappa (Som Adde inte träffat) är sjuk.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. tufft.
    Men det är väl alltid ok att visa sina känslor, inom rimliga gränser så att de inte skrämmer. Adde förstår säkert att det är någon som du tycker om, men som du inte kan träffa. Och att morfar är sjuk.

    Förstår dina dubbla känslor. Vägrade också träffa min farmor och farfar deras sista år. Sanslöst sorgligt, men något som barn (oavsett ålder) kanske måste göra för att orka. Å andra sidan, ett bra exempel på att det är själva personens _själ_ man sörjer, inte kroppen.
    Tänker på dig!

  2. som det är, att mammas pappa är sjuk

  3. jo fast Adde har inget konsept om vem mammas pappa(morfar) är.

Kommentera

