Tålamod lönar sig!

Jag är så glad att jag och min sambo är av den lugna typen, att vi pratar med våra barn. Adde är så otroligt duktig på att förstå saker och idag såg jag äntligen reultatet av idog övertalning om duschandet.
Det hände ju en liten olycka med tvål i ögonen för månader sedan och sedan dess har duschandet varit något jättejobbigt. Men vi har pratat och berättat och ritat att det är ajabaja av mamma och pappa att duscha fel så tvålen hamnar i ögonen (inte för att det var meningen förstås men ändå ajabaja mamma/pappa är ganska bra när vi har gjort fel så att han ser att vuxna också gör fel!)

Men idag så ville Adde duscha två gånger!
Adde sa helt ut i luften efter lunchen då han spillt på tröjan:
– Mamma inte ögonen?
och jag fattade ingenting.
– Vad menar du Adde?
-Mamma akta ögonen …? då Adde duscha.
– Vill du duscha? Mamma lovar att akta ögonen.
– Då Adde ducha mä mamma. och så skuttade han ur kläderna och in i badrummet villt tjoande.

På kvällen sedan kom han med sin plasthäst (lilla gubben) och sa:
– Adde akta ögonen, Adde bada hästen.
rivilligt bad har inte hänt här på månader som sagt så mammas hjärta slog frivolter, min son ville duscha själv! Äntligen, tålamod lönar sig visst, och så skänkte jag en sorgsen tanke till skrik-grannarna för jag undrar vad som händer när deras barn råkar ut för liknande saker.

Allt vi hör därifrån är ”JÄVLAUNGENUHÅLLER DUKÄFTEN” varje gång deras fönster är öppet. Hur trygg kan man känna sig då liksom?

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

