Barn och namn

Jag måste säga att jag börjar bli allergisk mot knasiga namn. Hur kan man till exempel döpa sitt barn till AIK? Det finns faktiskt (under tio) personer i Sverige som heter AIK i mellannamn i dag.
Okej jag köper att det är två från asien (låter så på resten av deras namn) men de som heter något Svenskklingande och sedan AIK.
Vad tänkte deras föräldrar med?

Sen har vi till exempel Trollet och Obione (Obi one). Kom igen att döpa barnet efter en sagovarelse eller en filmkaraktär …
Jag fattar ingenting!

Vad sänder man för signaler till sitt barn då?
varför kan inte barn få heta Elin, Tomas och Kristoffer? Varför måste de ha namn efter sagofigurer, fotbollslag och annat.

Det finns givetvis ”unika” namn som är vackra men som är annorlunda och unika på ett sätt som gör dem till något fint. men jag personligen skulle inte kunna kalla mitt barn för AIK eller Trollet (vi träffade en pojke som hette så idag !)

Jag förstår ingenting … själv hade jag omgående bytt namn om jag blev döpt till till exempel Obi one… Något gjorde föräldrarna rä
tt i alla fall…

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Själv hatade jag att heta Elin när jag var liten. Numera har jag resignerat och tycker att det går an men det tog nog 30 år att komma dit..
    Lite nyfiken på vad du tycker om namnet Diesel på ett barn? Bara så där ändå..

  2. Tja Petroleum är ju ett annat alternativ, eller Byxan … Nope isel för mig är ett namn på en dobermann (de facto känne rjag två dobermanns med det namnet, inget jag skulle döpa ett barn till;) )

Kommentera

