Alltid dåligt samvete?

Det är som om man, när man föder sitt barn, även föder sig jälv med dåligt samvete.

En kille som nyss fått sitt första sa: Vi får så dåligt samvete om vi låter honom vara en sekund utan uppmärksahet när han är vaken, vi är helt slut.

En mamma sa: Det är mitt tredje och jag hinner inte ens göra i ordning hennes fotoalbum som jag ”borde”.

En pappa sa: jag skäller jämt på min treåring känns det som, hur kul är det att vara pappa när direkt när man kommer hem från arbetet förvandlas till en tjatmaskin…

Tänk om vi bara kunde förstå att livet är såhär… att vi inte behöver sitta och jollra 24/7 med den nyfödda, att det kanske inte gör så mycket om albumet inte är lik asnabbt fixas som de andra barnens och att vår uppgift är att sätt agränser. Tänk om vi bara kunde få insikten när det dåliga samvetet faller över oss att vi inte är så dåliga som vi tror att vi är.

Man kan inte vara den perfekte föräldern jämt, men om man försöker och gör så gott man kan för att alltid finnas till och vara förälder så kommer våra barn att må bra ändå!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

