Nej det är inte ”BARA” att …

Idag träffade jag en sån där mamma som mådde ungefär som jag själv mådde under en viss tid efter att Adde hade fötts. Ni vet utmattad, sönderammad och sliten. Vi hade olika anledningar till vår trötthet, men båda hade vi stött på ”DETÄRJUBARAATT”-folket!

Hon sa:
Jag orkar inte mera. Hur ska jag klara av att vara en bra mamma? Han sover ju aldrig, vill bara amma hela tiden (8 månaders kille) och inte tar han vare sig flaska, eller napp och det enda folk säger är ”Jamen det är ju bara att sova när han sover” och ”Det är bara att ge honom vatten istället för att amma på natten”. Vadå bara? Ungen tjuter sig ju blå om han inte får amma på natten och de enda gångerna han sover länge på dagen är när vi går långpromenad i vagnen, annar sover han totalt kanske trettio minuter.

Jag mindes själv hur det var. Jag hade ju amningen (dygnet runt med en och en halvtimmes mellanrum) och folk sa: Jamen det är ju bara att: ”Amma när han vill (jamen om jag är dödstrött och inte orkar då)/Jamen det är ju bara att ge honom tummen (tumme eller tutte vad skulle du ta?)/ Det är ju bara att ge honom till pappan(Om ungen skriker sig blå då?)/Valfri passande ”du ska bara” mening”

Tänk om de istället för att säga ”det är ju BARA” att faktiskt gav flera förslag på åtgärder med orden ”Har du försökt att, eller att, eller att?” Flera alternativ med lösningar är betyligt trevligare än en futtig ”Du ska ju bara”-mening. Snusförnuftiga människor som inte förstår att barn är olika och att det som funkade på deras unge inte nödvändigtvis funkar på andras…

Det jag är mest nyfiken på är hur sjutton de har tänkt att man ska sova när bebisen sover om den bara sover ute i vagnen? Ska man lägga sig på asfalten eller en parkbänk då eller?

Förövrigt har jag också en dam som vaknar på nätterna hungrig och (Nu tar jag och mannen halva natten var och ”hans” halva sover jag med öronproppar, men folket säger ”Det är ju bara att ge henne nappen” … Jag säger välkomna att försöka men när honvaknar och tjuter ilsket för att du försökt att pressa in en äckliggummi napp i hennes munär det du som nattar om henne!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

