TÄVLING: Halloweentipset

Nu var det väldigt länge sedan vi hade en tävling här på underbarabarn. Därför tänkte jag att det är dags för er att bidra med era bästa halloweentips.

Jag vill veta vad serverar ni till era barn 0-4 år på halloween.
Spännande, spökiga rätter och kalastips efterlyses.

Regler:
Skriv ned ditt bästa halloweenmattips i kommentaren nedan.
Det ska passa barn 0-4 år. Fyll även i en kort motivering varför just ditt tips ska vinna.
Glöm inte att fylla i din mail.

Tävlingen pågår till den 31:a oktober 2008 och första pris är en maxbok samt block och kritor. (Har ni önskemål om maxtitel så skriv gärna det). Priset delas endast ut om antalet deltagare översiger 15. Jag vet att ni är många som läser bloggen och jag vill förstås gärna att ni är aktiva här:)

Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Tina olson

     /  oktober 17, 2008

    spökiga rätter svart pasta med blodbudding.

  2. PAsta och blodpudding? Låter verkligen läskigt men Adde skulle nog gilla kombon blodpudding och svart mask (Som han kallar pasta) serverar du verkligen det ihop? Det är bra om du bidrar med hela receptet

  3. TIll de minsta: Några delade köttbullar/delad köttfärslimpa läggs mitt på en tallrik. Klicka på lingonsylt (snåla inte, det är ju lite fest!). Täck med rotmos så att det får formen av en pumpa. Komplettera med en gurkstav som skaft!

    Till lite större barn blir formen en skalle, med gurkan strimlad med potatisskalare som hår på en zombie, (där hjärnan – inkråmet – väller ut), köttbullögon och skriket-mun av ketchup

  4. Hejhej! 🙂

    När jag var mindre så hade jag en halloweenfest, då bakade jag muffins med grön och röd karamellfärg.
    Så alltså sockermuffins+karamellfärg.
    Sen så gjorde vi samma sak med potatismosen. Den blev grööön ;). Tyvärr så glömde jag vad vi gjorde med köttet 😦

    Ha en trevlig helg!

  5. Cecilia B

     /  oktober 19, 2008

    Efterrätt: Spindlar! Vanlig (men rätt fast) chokladbollsdeg formas till bollar och rullas i kokos. Forma mindre bollar och sätt på som huvud. Droppa på ögon av röd glasyr (florsocker och vatten med lite karamellfärg) och sätt på bitar av lakritssnören som ben. Roligt, även för barnsliga vuxna 🙂

  6. Sara

     /  oktober 22, 2008

    min son på 5 mån ska ha broccoli pure med sparris bollar!

  7. Sparrisbollar??? Utveckla gärna recepten.

  8. annika

     /  oktober 28, 2008

    Då kommer vi att servera bandmask (såna smala tagliatelle) med blodsås (långkokt tomatsås) och ev något mer och sen kattlåda (cheesecake frusen i en den minsta lilla kattlåda jag nånsin sett – nyköpt förstås – och med digestivesmulet ovanpå).

    Andra dagen blir det stekta grodlår (kycklingben) med blodsås (salsa), och till det nachos, guacamole etc (har någon slemmiga namnförslag är jag klart intresserad). Till efterrätt blir det förmodligen spöken (specialformade maränger) på frusen jord (chokladglass) och blodsås (passerad hallonsås eller kanske körsbärscoulis).

    Dricka båda dagarna blir diskvatten; en stor plastbalja fylld med (rent) porslin och krusbärsläsk eller -saft för den där YES-gröna nyansen. Serveras med soppsleven som ligger i disken.
    Spökmaränger är roliga och uppskattade som efterrättsdekorationer, t.ex. på en chokladkladdkaka.
    mjölken vi drack droppade jag lite grön karamellfärg i.
    till efterrät kan man juh äta chokladpudding som du spritsar ut som en ”bajskorv” i skålen.

  9. blääääh, lysande, mer sådana förslag tack!!

  10. Alexandra

     /  oktober 31, 2008

    Spökdricka – vatten med lite mjölk i. 😉
    Ögonsoppa – Soppa med fiskbullar i. På varje fiskbulle stoppar man en liten röd paprikabit.

  11. Susanne

     /  oktober 31, 2008

    Mitt tips är ”kanalvatten” d.v.s äppeljuice med en frusen hand i. Den frusna handen gör man med en plasthandske som man fyllt med vatten och till exempel grön karamellfärg så blir den jätteläskig. Lägg den i juice och så kan man lägga godis i som man hittar som passar t.ex gröna grodor och liknande. Det går också bra med spindlar i plast och sådana grejer! Då blir det en läcker hallowendryck!

Kommentera

