Låt ungarna hjälpa till!

Fortfarande undrar folk härikring hur jag ”står ut” med att städa och diska hel akvällarna eftersom jag har min ”uuuurjoobbiga” snart treåring hemma. Varje gång svarar jag att jag integrerar hushållssysslorna i våra dagliga göromål och att jag gör annat på kvällarna. Pluggar, jobbar, spelar, syr, umgås till exempel.

De förstår inte och när jag varit på några besök har jag insett varför:
När något ska göras hemma, diskas, dukas, bakas eller liknande så gör ifrågasättarmammorna så här:
– NEEEJ NISSE, du får INTE diska, INTE ta tallriken, IIIINTE röra degen, IIIIINTE ta i glasen de ska stå på bordet, rör IIIINTE dammsugaren.

Och varje gång undrar jag hur de inte kan se vad de gör?
Här får Adde städa, visserligen flyger det saker när han glatt rusar efter dammsugare eller sopborste. Visserligen blir hela golvet nedkladdat när han i pur förtjusning över att få diska sprätter diskmedel omkring sig.

Men gissa vilken unge som hämtar pappersrullen när det är skitigt på vardagsrumsbordet. Och gissa vem som står först i kön när mamma säger att hon måste städa!
Och glad verkar han också.

Här ser ni hur han dessutom övar inför framtiden, med dockan Docki i mammas bärsele.

dsc00204

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Frida

     /  november 7, 2008

    Jag tror också det är bra att försöka hålla tillbaks alla ”nej” och spara dem till när de är nödvändiga. De är ju ganska lättdistraherade med de små.

Kommentera

