Chokladkalender …en om dagen!

Alltså finns det verkligen de som ger flera chokladkalendrar till varje barn? I så fall så skulle jag gärna vilja veta varför?
Alltså jag vet att vi lever i överkonsumtionssamhällets era och, jag vet att det finns folk som inte klarar av att ta en chokladbit utan äter upp hela asken om den står framme. Jag vet det, men jag förstår det inte.

När jag var liten fick man TV´s julkalender, ibland en från den lokala affären och kanske, kanske en chokladkalender. Men bara en , om man fick någon.
Det som var grejen med chokladkalendern var ju just det faktum att man skulle få öppna en lucka i taget i tjugofyra dagar.

Ett TV/radioprogram m dagen, en lucka som berättade något, en chokladbit.

Man längtade hela dagen och direkt på morgonen visste man att idag fick man öppna en lucka till och det var en dag närmare jul.

Det klart att en treåring kanske inte fattar att en lucka om dagen är hela grejen, men när de skriver dumheter som:
”– men man ska inte låta godiset stå framme hela tiden så att barnen kan äta hela dagarna Om godiset står framme ökar också risken för att de ska råka sätta i halsen”

Då kan man ju undra hur det står till i Sverige i dag. Bör vi ha någonting framme överhuvudtaget? Blomkrukor, brevpapper? Fjärrkontroller?

Nej låt oss hoppa in i en steril, möbellös bunker och ge ungarna en hög med chokladkalendrar där de kan öppna alla luckor på en gång (eftersom alla vet att ingen kan hålla sig) och få äta upp dem under sträng bevakning samtidigt som vi står redo med tandborsten.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. TACK för paketet!
    Vilken höjdare!!!
    Jag har börjat plugga färgboken, tvååringen älskade gonattboken och fem- och sjuåringen kommer att älska alla fantastiska pysselaktiviteter!
    Tack söta rara, vilka toppenböcker du valt! KRAM!!!

  2. Jag har just hamnat i chokladkalenderdilemmat – för vad GÖR jag när barnen fått två kalendrar, av olika personer?? Okej, givarna borde kanske ha frågat, men de tänkte ju att de var jättesnälla… Å andra sidan, om jag släpper kalendrarna lösa, så är de snart slut och problemet är över…

  3. Nu kanske inte två chokladbitar per dag i en månad är jordens undergång egentligen, men i artikeln låter det ju som om ungarna får tio kalendrar:)

Kommentera

