Men varför skaffar ni barn då?

En gubbe i området har en fru som är går hemma och nu är gravid med deras andra som snart ska födas.
I dag frågade han mig:
– Du det går vattkoppor på ungens dagis det är väl inte så bra om man är gravid va?
– Nja jag minns inte annat än att det var farligt i samband med förlossningen, för bebisen kunde bli jättesjuk, men du får väl fråga mödravården. Jag kan ju tänka mig att det inte är så hälsosamt ändå när man är i slutet av graviditeten.
– Meh … vi kan ju faktiskt inte ha henne hemma! Jag menar hon orkar inte hon är ju gravid.
– Vadå är hon sjuk på något sätt då?
– Nej, men du förstår vi satte ju ungen på dagis när hon blev gravid för det är ju så jobbigt att ha henne hemma när hon ändå är gravid. Det förstår du ju!
Jag stirrade surt på honom och svarade:
– Nej det förstår jag faktiskt inte, om hon inte har ont och är jättesjuk och ändå är hemma så kan det väl inte vara jobbigare än för mig.

För jag förstår faktiskt inte. Frun i det hushållet är hemma, jobbar inte (han sköter allt jobb) och när jag har mött henne ute mår hon så bra och är bara vanligt gravidtjock. Men …hon orkar inte ha sitt barn hemma utan sätter ungen på dagis 30timmar i veckan från ett års ålder.
Vissa saker är för mig obegripliga, varför stoppa en ettåring på dagis om man inte måste??
Någon som kan förklara.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

