Uppfostra … eller uppfostras?

Ibland när jag ser vissa saker undrar jag vem egentligen som behöver uppfostran. Självklart så gör man inte alla rätt som förälder, men man behöver väl inte göra alla fel heller.

Idag när barnen sov lunch så satt jag i soffan med en skoluppgit och Tvn var på i bakgrunden. Där spelade ett Nannyprogram upp där en familj fick hjälp med basala saker som att barn ska inte klättra på andra matgästers stolar i restaurangen, typ.
Ingen av föräldrarna sa åt barnen på ett för barnen föratåeligt sätt, ingen av föräldrarna talade heller till barnen när de sa till.

Varför är det så svårt? Mina barn vaknade dock i sinom tid och jag tog ut dem för att äta lunch på en restaurang i närheten. På vägen träffar jag en annan förälder.

– Vart ska ni då? Frågade hon och när jag svarade att vi var påväg ut till lunchrestaurangen svarade hon.

-Du är modig du, jag skulle aldrig gå ut och äta med två barn. Min ena kan ju inte ens sitta still i två sekunder utan hoppar runt, skriker och kastar saker.

Jag mumlade något om att ”Jaha ja det funkar för oss” och gick in på restaurangen där Adde satte sig, lekte lite med sin medhavda bil tills maten kom och Ida satt och mumsade på grönsaksbitar.

– Dina barn är så snälla, sa restaurangägaren. Så många barn brpkar så mycket här.

Jag tycker inte att snäll är rätt ord här egentligen. Självklart har en, snart, treårig kille massor av energi och vill springa runt, men …
om vi sitter och äter så vet han ju att han också ska sitta och äta.
Jag undrar hur det ser ut hemma hos de andra familjerna, hoppar ungarna runt på borden och kastar mat som i programmet jag såg?

Nä, jag säger som min svärmor sa när jag berättade om kommentaren jag fått:
– Nä jag skulle inte heller gå ut och äta med sådana barn, jag skulle gå hem och uppfostra dem först!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

