Hur förklarar man för en treåring …

…att katten inte kommer hem mera.
I Onsdags åkte han (katten alltså) till veterinären med vad vi trodde var förstoppning. Trots sövning och genomgång så blev han inte bättre.
För att göra en lång historia kort så blev det veterinären i kväll med avlivning och det jag sa till Adde innan jag åkte var att katten skulle till farbror Doktorn igen och stanna en stund.

För hur förklarar man för ett barn att katten inte kommer hem mera?
Hur förklarar man för en treåring att bästa lekkamraten hemma(Som man kan skälla på, klappa på och vara ledsen med) att den är borta?

Har ni några tips så snälla maila eller kommentera.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Oj så svårt!
    Alltså, det svåra är att du sagt att katten skulle till doktorn (ja, för hur skulle du veta att det skulle kolavippen?).
    Men det bästa är nog bara att förklara att den blev sjuk och dog. Jag har hört folk säga till sina barn att ”farmor har gått bort” Då blir ju svaret ”Jamen då får hon väl gå hem igen”. Barn förstår så mycket! Det är mest vi vuxna som är oroliga.
    Härhemma har vi nog pratat om döden jämt med våra barn, man har pratat om släktingar som är döda. Här kör vi jul änglar & himlen-perspektivet, komplett med att man blir kompost när man dör och blir begravd.
    Hoppas ni hittade en bra lösning.

    Och ja, när mina barn har frågat om jag ska dö har jag glatt svarat ja. Men att man aldrig vet när det händer, att jag inte har tänkt dö just nu, och att OM jag skulle trilla av pinn så ska de veta att jag älskar dem så mycket att jag kommer att vara kvar som ett snällt spöke hos dem hela livet. Än så länge inga dödsnojor hos barnen.

  2. Mm, det är bara det att jag vill inte att han ska koppla att man blir sjuk med att man dör vilket en treåring lätt gör tror jag. Tänk om doktorn börjar betyda att folk försvinner osv (Oroliga mamman);)

Kommentera

