Att folk alltid ska …

lägga sig i saker de inte har med att göra.
Jag blir så trött … en mammakollega som också har två barn hemma (en på tre och en på två månader) ringde idag och kräktes lite på alla dessa förbenade messersmiths som vet bäst om hennes barn.

Hela julen hade hon fått höra små gliringar om hur hemskt det var för en snart treåringatt vara hemma med sin mamma. Hon ”borde ju förstå att det där mår han inte br av.”

Visst ser det annorlunda ut idag när man är hemma. Vi hemmaföräldrar med större barn får jaga aktiviteter och nästla in oss bland snälla dagmammor som släpper sin barnskara till lek med hemmabarn. Hemmaföräldrar får träffas via nätet och fika med våra hemmabarn och tillsammans peppa varandra att stå på oss mot dem som tror sig veta bättre vad våra barn behöver.

Det mest intressanta är att de som gnäller oftast och högst är de som antingen inte har egna barn, eller de som sällan träffar ditt barn.
Oftast låter det något i stil med:
– Jamen h*n måste ju få leka och göra saker, inte bara sitta hemma.

Alltså ursäkta mig era nötter men har ni FÖRSÖKT att bara sitta hemma med en två-treåing. Om inte ungen rivit huset inom en vecka och hittat på trehundra egna kreativa sätt att göra dig galen så ska jag käka upp min halsduk!

Själva grejen är ju att vi kan , VILL ioch försöker göra det vi tror är bäst för våra barn. Vi är inte så många idag som är hemma länge, men vi som är det är (av alla de hemmamammor jag mött har alla försökt att aktivera sig och sina barn på vardagarna.) engagerade.

Jag har förövrigt aldrig hört en hemmaförälder gnälla på alla dessa hemska föräldrar som sätter sina barn på dagis och inte tar sig i kragen och stannar hemma istället. (Okej, jag medger att jag gnällt på dem som lämnar barnen för länge eller för tidigt. Men jag har ALDRIG sagt: ”Jag vet vad som är bäst för ditt barn, sluta jobba och gå hem!)!)

Själv har jag jobbat med Adde hemma, pluggar nu på distans och är en stolt hemmamamma som anmäler till gympa, djurklubbar och kyrkis.
Jag jagar dagmammor, trackar snälla barnhavande vänner att de ska komma över och leka och hämtar hem högvis med kottar för att ha pysselhörna över hela köksgolvet. Jag vet att min mammakollega som jag beskrev ovan gör exakt samma sak.

Så jag hoppas att de skäms, hennes såkallade nära och kära som lät henne veta (Under julfirandet) hur värdelös hon var som valde att frtsätta behålla sitt stora barn hemma när bebisen kom till världen!

SKÄMMAS!!!!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

