Dagismaffian borde skämmas!!!

Adde var på kyrkis idag, det tyckte han var roligt. Lika kul som att leka med våra vänner dagmammornas barn i parken, eller de andra barnen på gården.

Adde reagerade inte på något särskilt annat sätt över det här vilket jag känner som en spark i **** till alla olyckskorpar som kraxar i hemmamammornas öron att de vet vad våra barn behöver.

Jag hittade andra hemmaföräldrar idag också, nya förmågor med barn äldre än Adde som forfarande ”bara” var hemma. Den ena utmattad (en pappa) av hur folk betedde sig, den andra (en mamma) trött på folks glåpord men med förmågan att skaka dem av sig på ett annat sätt en pappan.

Jag har bara träffat två pappor som varit hemma med äldre barn, båda mycket hårdare ansatta än alla hemmamammor. Vad är det för fel på folk egentligen i det här såkallade jämställda samhället?

Varför är det ännu värre om en kille är hemma med sin fyraåring än en tjej? Mår en fyraåring på något sätt sämre av att vara hemma med pappa…

Jag blir så trött att nästa gång jag här någon gnälla och säga att de vet bäst om mitt barn(konstigt förresten att alla som gnäller är de som satt in barnen på dagis som små själva, inte en enda gång har jag hört en hemmaförälder, eller tidigare hemmaförälder säga att deras barn blivit asociala puckon eller att de ångrar sig!), så kommer jag att stampa på dem …tror jag;).

Förövrigt så har jag nog aldrigt träffat en aktivare hemmaförälder än den där pappan i parken … herregud Addes och mina veckor är rena sirapen jämfört med honom. Tänk på det mina vänner, Ni måste inte ränna på aktiviteter varje dag med barnen, barn mår bra av lugn och ro också.

Adde har två schemalagda föräldrafria aktiviteter i veckan Kyrkis och gympa, i övrigt kör vi på som vanligt med djurklubb, träffa kompisar (vilket vi gör varje per dag, nästan dagligen på veckorna), pyssla och leka. Vi går på museum och liknande ibland också förstås och vet ni vad, DET RÄCKER!!!

Om folk påstår att era barn behöver en massa saker som ni inte tycker stämmer, be dem följa med er på era dagliga aktiviteter en vecka. Sover era barn bra, är de glada och nöjda och sådär lagom trotsiga så är ni på rätt väg.

Och du aktiva pappan, stå på dig mot dagismaffian!! Din fru är säkerligen väldigt stolt över dig, åtminstonen så är din dotter det!!!
Härligt att se!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hej,
    jag & min brorsa var hemma tills vi började lekis, med undantag för några månader hos dagmamma pga sjukdom i familjen. Men dagmamman var min fadder, så det var liksom inte så långt borta. Inget större fel på oss… Jag tror inte något barn i min grundskoleklass hade gått på dagis. Ett par hade varit hos dagmamma. Vi var med på barngympa nån termin, och Mulle en annan.

    Önskar att vi haft råd att vara hemma. Med tre barn rätt tätt har de inte behövt gå så mycket i alla fall. Och nu snålar vi och jag jobbar inte heltid i alla fall.
    Du gör ett toppenjobb med dina barn. Och alla vi andra föräldrar är bara avundsjuka. Alla har faktiskt inte ens förmågan att leka med barn, och det tror jag kan vara en liten besvikelse i det egna föräldraskap.

  2. Helt rätt! Barn behöver inte ständig stimulering och dagis från ett år för att bli aktiva, sociala individer. Och inte måste de gå i skolan för att lära sig det de behöver och för att utvecklas socialt heller.

  3. Hmm skolan däremot undrar jag om jag kan hålla med om (utveckla gärna hur du menar att de skulle lära sig det de behöver och utvecklas socialt annars) de är ju rätt stora då och kräver gansk amycket.

  4. Jo men, barn i hemundervisning får lära sig saker på sina villkor. Man kan anpassa undervisningen för just det barnet och inlärningen bygger på lust och vilja istället för måsten och tvång. Det sociala nätverket blir dessutom hela föräldrarnas nätverk, och alla de människor föräldrarna träffar i vardagen eftersom barnen är med föräldrarna istället för att vara i skolan i en klass med många(ofta alldeles för många) barn i sin egen ålder med bara en vuxen i närheten. Jag kunde utveckla hur mycket som helst… Men för att inte bli långrandig så lämnar jag en webadress istället där det finns mer att läsa om man är nyfiken: http://www.rohus.nu

  5. Nu först såg jag din kommentar på min sida, jo hemundervisning är tillåtet i svensk skollag, fast inte så många vet om det. Sverige har få hemundervisare jämfört med t.ex. England och USA. Men vi finns.

  6. Ja, själv ser jag (som blivande IT-pedagog och SFI-lärare) inte varför jag skulle vilja ha så stora barn hemma (Detta är förstås lika personligt som att jag inte ville stoppa min ettåring på dagis;) ). Jag tror på en lärandemiljö i en utvecklad skola (Därför står barnen redan i kö till en skola med utvecklad IT och språkmöjligheter).
    Vidare har jag svårt att se att hemundervisning (utom i enstaka fall där barnet ex har svårigheter som hemundervisning kan hjälpa) skulle vara något för mig.

    För mig är det självklart att jag vill ge mina barn besta möjliga förutsättningar för vidareutbildning och lärande så jag skulle aldrig vilja bedriva hemundervisning (om inte barnet far illa i skolan och mn gör det i väntan på ex skolbyte etc)

    Jag vill ha kompetenta ämneslärare och pedagoger i alla ämnen och jag anser mig själv inte vara tillräcklig i alla ämnen för att vara berättigad att ta över det fullständiga lärandet för mina barn.

    Dessutom ser jag skolan som en stor och social mötesplats där olika människor möts och lär sig sociala färdigheter av varandra.

    Jag tror givetvis att det är lika viktigt att träffa vettiga vuxna som det är att forma ett socialt nätverk av unga i skolan.

Kommentera

