Jag är också en dålig mamma!

I alla fall känns det så de där hopplösa dagarna … när ingenting fungerar och man känner sig som världens sämsta mamma. Har ni dem, ni också?
Varför känner man sig ensammast i världen just då?
Adde har ett riktigt trotshumör och just nu driver han sin mamma ut på vansinnets snäva rand.
När Adde inte vill någonting, eller snarare när han VIIIIIILLL någonting så kan det leda till ett hysteriutbrott när han inte får som han vill.
I går, när mamma var helt slut efter två nätter med sjuk Ida(vaken en gång i timmen och vrålade: ”Snooooooooooooooooooor mamma!” eller något sådant) , Adde och pappa så fick Adde två stora hysteriutbrott som varade i tjugo minuter var.

Adde fick inte bulle. Han ville ha bulle och trots att mamma visade att det inte fanns bulle (vilket vi iofs haft hemma totalt kanske fem gånger sen han föddes, eftersom ingen gillar bullar så mycket här.) så eskalerade det till vansinne. Adde kastar sig mot golvet och vrålar:
-MEEEEN Adde viiiiiill.
Och så pågår det i upp till tjugo minuter. Fast mamma är lugn och har prövat allt från tröst till förklaringar så hjälper ingenting. ADDE vill IIINTE! Det enda som hjälper (om man nu kan säga så , men det får de att sluta, är att låta det stanna vid en time-out, det vill säga att Adde får vara själv i sitt rum eller lämpligt rum en stund. (Dörren är öppen och jag säger förstås att kom när du vill prata med mamma igen!).

Igår tog det tjugo minuter trots Time-out att lugna sig. Tjugo minuter av skrik, gap och spark i golvet. Och mamma ville bara lägga sig och gråta hon också, eftersom gråtande treåring, sätter igång gråtande bebis och kaoset är ett faktum.

Adde har väldigt stark vilja, enormt stark och jag känner mig som världens uslaste mamma när jag inte kan ge honom exakt det han behöver, just då.

När jag var liten trodde jag att barn som kastar sig skrikande på golvet var bortskämda och curlade med av sina föräldrar. Nu vet jag bättre, och ännu viktigare . Nu vet jag hur det känns!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Såna dagar har vi också! Då det bara är att stå ut, blunda och tänka på något annat. Göra så gott man kan och komma ihåg att man inte är mer än människa.

  2. We’ve all been there….

Kommentera

