Ge er inte på en trött morsa!

alltombarn idag frågar en läsare om det är okej att knacka på hos grannen och ge dem tips om hur de ska få barnet att sova hela natten.

Jag förstår fullt och fast hur jobbigt det är, där vi bodde förut hade vi en grannfamilj vars barn skrek varenda natt, men vi skulle aldrig komma på tanken att säga åt dem hur de skulle sköta barnes sovrutiner.
Läsaren skriver att de tänkte komma med tips om hur barnet ska få sova på dagen för att bättre kunna sova på natten. Min fråga är nu, HUR F*N vet grannen hur barnet sover på dagen?

Vidare säger läsaren att han får ”nästan akut sömnbrist i veckorna på grund av detta. Till skillnad från den föräldralediga mamman/pappan kan ju vi som arbetar heltid inte ta igen sömnen på dagen.”
Och hur sjutton vet han att föräldern defacto får sova på dagen…??

Det är jättetråkigt när barn blir föremål för grannosämja men mitt tips till skribenten är att INTE ge sig in och hoppa på sin granne utan att stå ut en stund till, för vem sjutton vill gå in i en strid med en outsövd småbarnsförälder?

Jag säger bara att om någon oombedd skulle knacka på här och ge råd om ghur våra sömnrutiner skulle skötas, dessutom utan att faktiskt ha koll på dem, han /hon skulle få veta att han skulle ALDRIG göra samma misstag igen!

Å andra sidan …grannen skulle gott kunna skicka ett pizzabud till dem mitt på dagen, med lite lunch och ett kort som det står typ. ”Hej, jag vet att ni har det tufft nu på nätterna så jag tänkte underlätta med lite lunch idag /grannfamiljen”.

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. …varför inte erbjuda sig att ta bebisen nån timme på kvällen, så att föräldrarna är utvilade och orkar bära sitt barn hela natten sen.

  2. addeochida

     /  februari 16, 2009

    Verkligen !

  3. Usch, det låter verkligen jobbigt. Men jag skulle aldrig erbjuda mig att ta hand om någon annans barn. Den biten får de gott ta hand om själva.

Kommentera

